Terug Home

FOTO'S BAANBOUW

Foto's van de Baanbouw


NOSTALGIE


Een vriend van me heeft een zolder opruiming gedaan. Tussen zijn rommel vond hij een oude bouwdoos. Of het iets voor Stameldam was. Ik zeg nooit nee er is altijd wel wat mee te doen.

Het was een stations gebouw van Volmer. Bij de handleiding zat een tegoedbon die mij recht geeft op het blad dat destijds door de firma Wolfram Volmer werd uitgegeven. Ik kon kiezen uit de bladen verschenen tussen het eerste nummer uit 1959 en het derde nummer uit 1963. Het blad verscheen 3 x per jaar onder de naam "1000 Möglichkeiten mit VOLLMER-Teilen. In de doos van het te bouwen station trof ik een fabriekscontrole stempel aan 31/08/1964. (ik was toen 10 jaar en had mijn eerste Märklin treinbaan) Na 50 jaar is het gebouw eindelijk gebouwd en zal over enige tijd als Station Dieseldam in dienst worden gesteld.

De bouwdoos is Volmer nummer 3510 Bahnhof Kreuzeck.



Foto's van de bouw

 

luchtfoto Langewerk

 

 

De baanmodules zijn in Frankrijk aangekomen.

 

drie D tekening oude stad met Stameldam CS

 

 

drie D tekening van het Muffewerk met remise en in de hoek de snelweg

 

Ret bus bij het EMC Stameldam  is het stukje linksboven op de tekening

 

Cement fabriek

 

Plan V op weg naar Stameldam CS passeert de net vertrekkende BeNeLux lima stel dat op weg is naar het Lange Werk via Schriep en Piep

 

een mooie drie d impressie van de baan

 

De tramremise met een vroege ochtendspits. De rode Weense RET wagen 661 van lijn 4 staat al bijna bij de halte van de bierbrouwerij voor de eerste rit. De andere wagens worden klaargezet en gecontroleerd voor de eerste rit.De bovenleiding moet hier nog worden afgespannen aan de door Dirk zelf gedraaide palen.

De 404 rijdt al op het hoofdspoor van de remise, over de wisselkam om op lijn 9 dienst te gaan doen.

Net is de pas gewassen snuit van een 700 te zien die uit de wasstraat komt.

Ver op de achtergrond wordt een werk aanhangwagen door vierasser 556 van de werkplaats weg gerangeerd.

Gebroederlijk naast elkaar.Twee maal plan V kortgekoppeld met Scharfenbergkoppelingen en twee Connexxion stellen op Stameldam CS. Op de achtergrond een Japans gast stel dat vanuit deze positie doet denken aan het Rotterdamse Metro type T.

 

 

 

 

Een bruine 2200 dieselt de 1254 Vos loc voorbij terwijl de andere ontmoeting een Stameldamse politie C10 en een Datrabus op de voorgrond plaats vindt

 

 

de 700 komt net de wasstraat uit naast de twee net uitgeslapen 1600 wagens een nieuwe Stameldamse dag is begonnen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Op het Lange werk komt de onderhoudswagen bij de blokpost aan. Op de achtergrond zien we een werkwagen die de rails stevig in de bedding stopt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In de nacht is het de beurt aan de werkwagens. even een wasbeurt en de baan op. Een diesel loc van de werkplaats, twee werktrams en een aanhangwagen gaan er weer voor zorgen dat de ochtendspits weer goed gaat verlopen.

 

 

 

 

 

 

 

Door de oude stadspoort kan je zien dat de marktkooplieden zich opmaken voor een nieuwe dag. De eerste Stameldammers zijn er al  net als de eerste koopje beluste toeristen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Op het remise terrein staan naast een aantal afgedankte pantografen de wagens van de afdeling weg en werken klaar om werkzaamheden aan de baan en bovenleiding te verrichten.

 

 

 

 

 

 

 

 

Aan de Stameldamsestraatweg, die overigens wel eens een nieuw wegdek zou mogen hebben, vind je Dave's kantoor. Een oude tramwagen die na een lang leven ook nog eens een 12tal jaren werkwagen is geweest, nu het clubhuis is van de Stameldamse tram-o-fielen. De vrienden van de Stameldamse tram verkopen in hun clubhuis leuke hebbedingetjes als trammodellen, T-shirts enz. Verder zijn er kleine snack en soft drinks verkrijgbaar. Deze worden gedeeltelijk gesponsord door de Stameldamse Bierbrouwer "Bachus". 

 

 

Een tramstel uit de serie 1900 is net vertrokken voor dienst op lijn 4. Hier gaat ze nadat net de eigen eindlus is gekruist de boog in lang het Stameldams Medisch Centrum (SMC) De foto is net voor de kruising met de Stameldamse straatweg gemaakt. Her hier immer drukke verkeer stroopt direct op.

 

 

 

 

 

 

Op de plaats Tientientien is een monument opgericht ter ere van de Hindoeistisch godsdienst. Jaarlijks gaat hier onder andere de Holy Paqua optocht naartoe en wordt het boze - Holka - verbrand.

Aan de voet van het monument veel, veelkleurige bloemen. Op de achtergrond komt een diesel II brommend voorbij.

 

 

 

 

 

 

Het Lange Werk is DE bottleneck van de Stameldamse spoorwegen. De Rode en de Blauwe Metrolijn hebben hier hun eindpunt. De internationale treindiensten van de TEE en BeNeLux diensten komen hier voorbij. Terwijl ook de regionale enkelspoor Dieseldienst het eindpunt op het Lange Werk heeft.

 Hier tussendoor gaan ook de goederentreinen, werktreinen,stop en sneltreinen aan het station al dan niet halterend voorbij. Het station zou eigenlijk 8 sporig moeten zijn maar er zijn vanwege plaats gebrek slechts twee metro en twee treinsporen beschikbaar. Het is dus een druk station waar je als trein/metro spotter aan je trekken kan komen.

Op een klein stukje oud spoor kom je nog een werkwagen tegen een ex SNCF goederenwagon. Deze doet slechts dienst als opslagplaats 

 

 

 


Boven zie je de Stameldamsestraatweg met de oudste Stameldamse bomen (Populieren) En beneden zie je de hardwerkende spoorwegarbeiders bezig om het Lange Werk"up to date" te houden. Een plan V zoeft het station uit richting "Nieuwe Tunnel" BeNeLux komt vanwege een omleiding van een locaalspoor het station langzaam binnen. Ook tijdens werkzaamheden blijven de treinen rijden. Het Lange Werk is namelijk "de" Bottle neck van het Stameldamse spoorwegnetwerk.

 

 

 

Terwijl een 1300 langzaam aan de spoormannen voorbij rijdt hebben de uitvoerders een onderonsje bij hun dienstauto's Plan V heeft net zijn Tyfoon waarschuwend laten loeien. Op de achtergrond de grijze gewelven van de oude Stameldamse Krachtcentrale die voor het Lange Werk van groot belang is.

 

 

 

 

 

 

Op Het Lange Werk is het File. De Laan van Datra is verstopt door bussen en personenauto's, en op het Lange Werk loopt een mat 46 met een BeNeLux binnen. Plan V loopt op het andere spoor binnen terwijl in de tunnel twee mat 54 staan te wachten. Ook de metro sporen staan vol. Op de achtergrond van de Oude Tramweg staat een oude tram te wachten

 

 

 

 

 

Bij de machine fabriek bromt een diesel langs. In één a twee jaar zal dit spoor door de tram worden overgenomen en worden geëlektrificeerd. In de verte staan twee Conexxion sneltramwagens opgesteld om de bevolking met de tram te laten kennis maken. In het midden het al eerder genoemde Hindoeïstische standbeeld. Op de achtergrond de Tramremise.

Op de voorgrond enige wagens van Conrad die bij de fabriek aan het werk zijn.

 

 

 

De RTM (Rotterdamse Tramweg Maatschappij) heeft met haar bezorgdienst een paar pakketjes bij blokpost 16 afgegeven. Hier woont en werkt een Luitenant-kolonel buiten dienst van de Stameldamse Strijdkrachten. Hij verzamelt alles wat met oorlogen te maken heeft. Daarom houdt de Stameldamse Gemeente Politie hem scherp in de gaten want explosieven langs de treinbaan kan Stameldam niet hebben. Wil je weten of hij thuis is? Kijk dan maar of zijn Willy Jeep voor de deur staat. Het is een oud USA army verhicle.

 

 

De 2e hands nieuweling op weg naar de remise.

De electromotor zoemt mooi en met een eigen geluid draait ze naar tevredenheid de eerste proefrondes .

De kleurstelling en de beugel blijft zoals ze is. Eén onverbouwde klassieke dame. Ze zal ook niet op de lijndiensten worden ingezet maar als reserve. Verder zal ze bij speciale evenementen worden ingezet. Een glimmende Barkas tuft voorlangs

 

 

 

Hieronder 2 foto's van het stadsvervoer onderweg en in de remise

 

Een tram serie 1900 haalt een stadsbus (de Leeuw) in Beiden zijn opweg naar het station Stameldam Centraal. 

 

 

 

De kleine shuter line up

 

 

Nieuw ontmoet oud

 

Tja helaas in het "echie"afvoer plan V 

 

mooi plaatjes van de oude Maasspoorweg Frankrijk district de la Meuse

deze lijn wordt alleen nog 1 a 2 keer per maand bediend door een kalktrein

Je hoort de roest van de loopbrug haast knisperen. Trein nostalgie.

Het is het laatste stukje van het traject dat tussen Commercy en Verdun nog in dienst is. Een ander deel is pas gesloten nadat de houtfabriek over de kop ging.. De lijn is sinds de 1e wereld oorlog als strategische lijn voor defensie tot 1990 in redelijke staat gehouden.

Nu raakt hij snel in verval. Er groeien bomen tussen de bielzen en bij spoorwegovergangen worden de rails weg gehaald of onder het asfalt verstopt..........

-.-

 

Werkvoortgang van juni 2013

De 2de plaat is definitief op zijn plaats. Deze plaat geeft aansluiting op de Mufffewerk met het ziekenhuis. De plaat is de eerste deel van het treinstation Stammeldam Centraal boven.

 

De eerste treinen hebben na de technische inspecties van spoor en installaties hun eerste stops gemaakt op Stammeldam CS boven.

 

Op station Het Langewerk heeft spoorvernieuwing plaats gevonden op spoor 2. Een slecht punt waar de rails niet goed op elkaar aansloten is hier verwijderd. Op de slechte spooraansluiting bleeft vooral de NS 1000 lok stroomloos stil staan.

Gelijk met dit werk zijn de secties aangepast waardoor alle treinen via de computer op de juiste spoorsectie stilstaan. De secties zijn nu verdeeld als zijnde een remsectie en een stopsectie.

 

 

Als er even niet gewerkt wordt, doen we aan treinen fotograferen. Achter het vakantiehuis in Frankrijk (1 a 2 Km)  ligt een hogesnelheidlijn van de Franse spoorwegende SNCF

Het is de sport om mooie foto's te maken van de treinen die met 300 tot 320 km voorbij razen.


Werkvoortgang van September 2013


Hieronder ziet u foto's van de voortgang van september 2013. Dit jaar was een uitzonderlijk goed modelbouw jaar voor Stameldam. De werkzaamheden doelen zijn dit jaar allemaal gehaald en zelfs meer.


Zo is het station Stameldam Centraal indienst, het zij met beperkingen op de wissels. Op de zuid- zijde zijn er problemen met een engelswissel (deze kan allen kruisend bereden worden). Door deze problemen is er op de noordzijde het engelswissel nog niet geplaatst, hier ligt nu een recht stuk spoor.

Stameldam CS


Het onderbrekende engelswissel, hier ligt nu een recht spoor.

spoor 3 en 4 kunnen pendeltreinen keren door gebruik te maken met een overloop wissel dat net buiten de foto ligt. wanneer het engelswissel er ligt zal dat op alle vier sporen mogelijk zijn.


Treinen-loods aan de noordzijde van het emplacement Stameldam CS


Verlichting is opgehangen boven het langewerk.












Treinen en metro's bij station Langewerk