Terug Home

JAPANSE BAAN N (1:150)

 Uitstapje naar de andere kant van de wereld.

 

Na alleen Nederlandse banen te bouwen wordt er ook gewerkt aan een Japanse modelbaan, maar dan in de schaal 1:150. Deze modelbaan is een fictief dorpje langs de Japanse kust.

De keuze voor een Japanse modelspoorbaan was dat de Japanse huisjes er erg leuk uitzien en dat men daar vele lokale spoorbanen kent.

De baan bestaat uit drie lagen, 1,20 meter lang en 60 cm breed en wordt analoog bestuurd. De baan kent drie cirkels waarvan twee een stukje over elkaars baan rijden bij het station "Beneden". De trambaan boven heeft zijn eigen cirkel. De huizen zijn allemaal van Tomytec en de railvoertuigen zijn van Modemo, Tomix of  Tomytec. http://www.tomytec.co.jp/diocolle/

 

Bovenaanzicht van de Japanese modelbaan

Vogelvlucht overzicht

 

De Japanese dorpsstraat bestaat uit huizen van Tomytec. Deze huizen zijn als klik bouwpakket in elkaar te zetten. Schilderen van deze huizen hoeft niet, want ze komen geschilderd en gewetterd uit de verpakking.

 

 

 

 

Beneden langs de kust bevind zich het drukke station waar diverse lijnen stoppen. Op dit station kan men overstappen op de regiotrein naar boven of met de bus. Laatste mogelijkheid is om bij de taxistandplaats bij het station een taxi te nemen. 

 

 

 

 

 

 De modelbaan krijg het thema van een feestdag in de zomermaanden. Voor de feest gelegenheden zijn er veel poppetjes aangeschaft, een groot aantal in kimono's. Vanaf de winkelstraat links op de modelbaan komt er een tempel met tempeldragers en een stoet mensen in kimono's. De stoet wordt door een groot publiek langs de weg bekeken. De politie zorgt voor de tijdelijke afzetting van het autoverkeer en zal het tramverkeer stoppen wanneer de stoet oversteekt. Voor die tijd rijdt de tram voorzichtig over de kruising. Verder langs de route staan meerdere agenten die het verkeer zullen laten wachten als de stoet lang komt.

Voor en op het tempelterrein staan tientallen bezoekers en diverse standjes.

Voor het openbaar vervoer zijn het drukke tijden.

Door de festiviteiten is de winkelstraat voor het tramstation druk. Ook het eettentje heeft niets te klagen over klandizie. De tempel staat vol met verschillende kramen om het feestgedruis te vergroten. Diverse mensen in kimono's, monniken, dagjesmensen en schoolkinderen zijn er op het tempelterrein. Net als in Engeland is het ook in Japan gebruikelijk om school uniformen te dragen.

 

De festiviteiten zorgt er ook voor drukte in winkelstraat.

Het Station beneden langs de kust is de link tussen de lokale treinen en de doorgaande treinen

Station bij de tempel, hier is het af en aan rijden van treinen

Busdiensten met stallingsloods

Enoden sneltram 10-50 onderweg.

Bus rijdt over smalle weggetjes.

Op de Japanse modelbaan is in december 2013 veel verandert, zo zijn de tuinen ingericht en beplant.


 

Op één van de uithoeken van de modelbaan is een berg gemaakt.

De heuvel die er eerst lag was niet naar mijn zin. Deze is nu verandert en is het meer éénheid geworden in de bergwand.

Het strand is na jaren afgemaakt. Een aantal bandgasten hebben het strand direct in gebruik genomen (badmeester ben ik al bruin? ja jongen maar het stinkt naar poep!!)

De treinspotters hebben de locaties op de modelbaan gevonden. Vermoedelijk zijn ze gekomen omdat er recentelijk nieuw materiaal op de baan is gekomen tussen het bestaande materiaal.

 

Uitbreiding 2: in planning

Al is de eerste Japanse modelbaan niet af, toch wordt er al gedacht aan een tweede module. In het eerste ontwerp van de modelbaan 1 zijn er uitloopsporen en wissel geplaatst zodat een uitbreiding mogelijk is. in de tunnel rechts zit er voor en achter één spoor.

Van de uitbreiding 2 zijn er ruwe ontwerptekeningen gemaakt, maar door het (nog) niet weten welke huizen Tomytec zal uitbrengen is er geen detail ontwerp. Ook op de uitbreiding  komen weer Tomytec huizen te staan. Door af en toe een huisje te kopen blijven de kosten van de modelbaan beperkt. Nu zijn er; twee oude hotels, twee strandtenten, boerenschuren en winkelstraat blokken gekocht. Ook komt er een echt Nederlands iets op te staan. Gezien het dorpje aan de zee ligt - waardoor ook de strandtenten goed in uitkomen - zal er voor de kust een sleepboot met een VOC-schip liggen. In de schaal 1:150 is er een VOC-schip uitgebracht met de naam Batavia. Het model is precies op schaal en niet te groot (Japanse N-schaal is 1:150).

 

 

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Japanse N schaal modellen.

In Europa kennen we HO (1:87) als de meest gebruikte modeltrein schaal

In Japan is N (1:150) de belangrijkste schaal.

Hieronder ziet u het overzicht van mijn verzameling. Er zal een geknoopte informatie van type en stad beschreven worden. Het geheel niet in vaste volgorde.


Tokio

Tokyu Setagaya line. 1372mm spoor.

De type 150 in dienst 1964 -2001

Merk Modemo NT147

Tokyu Setagaya line. 1372mm spoor.

De 300 serie zijn in 1999 en 2000 in dienst gekomen.

Lengte van de voertuigen = 24 meter bij 2,5 meter breed
Merk Modemo: 304F (groen) NT80, 305F (roze) NT96

Tokio

TOEI / Arakawa line. 1372mm spoor.

Was eens de grote tram bedrijf van Tokio met 41 lijnen.

Huidig ten dagen is er 1 lijn overgebleven.


type 6000

 Merk Modemo NT3

type 6000 (links) type 7000 (rechts) 1955

 Merk Modemo NT1 (links) NT7 (Rechts)

type 7500 uit 1957

 Merk Dauphin TW-N7520

type 8000 uit 195?

 Merk Dauphin TW-N8069

type 7000 uit 1956 revit 1984/87

 Merk Modemo NT91 in oude tokio kleuren

type 7000 uit 1956 revit 1984/87
 Merk Modemo NT106 normale kleuren

type 8800 uit 2009/10

13 meter lange wagens met 20 zit plaatse en 61 staan.

Merk Modemo: van links naar rechts.

violet/blauw 8806/8807 NT152 - Geel 8810 NT143

roze/rood 8801/8805 NT149 - oranje 8808/8809 NT151


Toyama

Portram, centram, samtram. 1067mm spoor.

De havenlijn en de stadslijnen zijn nu nog gescheiden van elkaar door een spoorwegstation.

Na verbouwing van het station zullen de lijnen gekoppeld worden met onder het station de halte


type 0600 serie (portram) bouwjaar 2006

18,4 meter lang en 2,4 meter breed en totaal capaciteit van 80 mensen

 Merk Tomytec

van link naar rechts:

0601 rood - 0602 oranje - 0603 geel - 0604 lichtgroen - 0605 groen - 0607 paars

type 0600 serie (portram) bouwjaar 2006

 Merk Tomytec

0606 blauw (met feestelijke reclame versie)

type 0600 serie (portram) bouwjaar 2006

 Merk Kato

0601 rood

type 9000 serie (centram) bouwjaar 2009

 Merk Tomytec

De witte tram 9001 rijdt in het stadsdeel samen met een grijze en een zwarte zuster

type 9000 serie (santram) bouwjaar 2010/12

 Merk Tomytec

Dit model wordt ook wel "Little Dancer" genoemd

T102 (links) T101 (rechts)

Gifu

Lokale en stedelijke trambedrijf wat bestond van 1921 tot 2001. 1067mm spoor.

Er zijn genoeg filmbeelden overgebleven van het bedrijf, het opzoeken op internet waard

type 600 serie  bouwjaar 1970

Geschikt voor het rijden op 600volt en 1500Volt DC

 Merk Modemo NT92 en NT93

type 780 serie  bouwjaar 1997/8 (zijn 7 wagens gebouwd)

Geschikt voor het rijden op 600volt en 1500Volt DC

 Merk Modemo NT111 en NT112

Toyohashi

Een klein tram bedrijf van 5,4 km lang. 1067mm spoor.

Het bedrijf heeft diverse trams van Gifu en Tokio overgenomen

type 3500 serie bouwjaar 1955 (rivit body)

Ex Tokio

 Merk Modemo 3502 rood NT77 (links) en 3501 wit/groen NT99 (rechts)

type 1000 en 780 serie

Ex Gifu (780 rechts)

 Merk Tomytec T1001 (links) - Modemo 784 NT128 (rechts)

Osaka

Hier rijden de trams uit 1928 nog in normale dienst. 1435mm spoor.

type 161 serie bouwjaar 1928 (nog in normale dienst)

 Merk Tomytec 163 (links) en 166 (rechts)

type 1000 serie bouwjaar vanaf 2013

 Merk Tomytec 1001 (links) en 1002 (rechts)

Okayama

1067mm spoor.

type 100 serie bouwjaar 1953 overgenomen in 1969 uit Nikko

 Merk Tomytec 101 in originele kleuren

11type 9200 serie bouwjaar 2002/70

 Merk Tomytec 9201 MOMO

Kumamoto

1435mm spoor.

type 5000 serie bouwjaar 1976

 Geleden trams met jacops draaistel
Merk Tomytec 5014

type 5000 serie bouwjaar 1976

 Geleden trams met jacops draaistel
Merk Tomytec 5015

type 9700 serie bouwjaar 1997/2001

 1 van de 5 Duitse Siemens tram in dienst in Japan
Merk Tomytec 9704

type 0800 serie bouwjaar

 Merk Tomytec 0803

Hirochima

De stad met de grootste tramnetwerk. 1435mm spoor.

type 1000 serie bouwjaar 2013

 Merk Tomytec 1002 Laagvloertram van Hirochima

Matsuyama

1067mm spoor.

type 2000 serie bouwjaar 1964

Merk Tomytec 2005

Hiroshima (links) / Köchi (rechts)

1435mm spoor. / 1067mm spoor

type 350 serie bouwjaar 1958 / typr 800 serie bouwjaar 1958/59

 Merk Tomytec

Köchi

1067mm spoor.

type 700 serie bouwjaar 1958/59

 Merk Tomytec

Fukui

1067mm spoor.

type F1000 serie bouwjaar 2013

 Merk Tomytec 1001 FUKURAM

type ki-bo serie bouwjaar 2016

 Merk Tomytec


Enoschima

Geopend in 1902, in een gebied waar veel jong getrouwde heen gingen. 1067mm spoor.

Enoshima dentestu spoorlijn (Enoden) 304-354

(verbouwd in 1958 uit twee losse motorwagens 106 en 109)

 Merk Modemo 304-354 NT81

Enoshima dentestu spoorlijn (Enoden) 305-355

(verbouwd in 1958 uit twee losse motorwagens)

 Merk Modemo 305-355 NT52

Enoshima dentestu spoorlijn (Enoden)  (bouwjaar 1979)

Merk Modemo NT83

Enoshima dentestu spoorlijn (Enoden)  (bouwjaar 1979)

Merk Modemo 1001-1051 NT??

Enoshima dentestu spoorlijn (Enoden)  (bouwjaar 1986)

Merk Modemo 1501-1551 NT29

Enoshima dentestu spoorlijn (Enoden)  (bouwjaar 1987)

Merk Modemo 1502-1552 NT118

Enoshima dentestu spoorlijn (Enoden)  (bouwjaar 1990)

Merk Modemo 2001-2051 NT48

Enoshima dentestu spoorlijn (Enoden)  (bouwjaar 1997)

Merk Modemo 10-50 NT116

Enoshima dentestu spoorlijn (Enoden) tweede serie 500  (bouwjaar 2006)

Merk Modemo 501-551 NT74


Uw auteur vindt Enoden een leuke serie modellen die door de firma Modemo wordt uitgebracht.

Van de Enoden 10-50 is ook een een HO variant van uit gebracht. Van deze en zijn lijkende model 21-61 en 22-62, zijn in totaal 4 in HO gekocht.

Dit is terug te vinden onder pagina Japanse baan HO (2)

Meer info over deze smalspoorlijn (sneltramlijn) zie onder andere deze internet linken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Enoden

http://www.youtube.com/watch?v=n-ia0GFpZws

 



lokale treinen (Tomytec)


 

 Oude JNR interuban treinstel (voorstad treinen) (Tomytec)

Twee keer JNR interuban treinstellen (voorstad treinen) (Tomix)

 


 Hieronder is een trein van een lokaal trein bedrijf dat op het punt stond van sluiten. Door een kat die op het eindpunt van de lijn altijd de passagiers begroete is het lijntje behoed van sluiting.

De kat "Tama" werd stationschef van het station. Door de bekendmaking er van, is de lijn populair geworden en komen de toeristen speciaal naar de kat kijken.

Later is Tama tot Super station meester chef bevorderd en is zij het gezicht geworden van de treinlijn. Ook staat zij op één van de treinen (op de buitenzijde en binnenzijde). Verder op een tram, toerbus, bestelbusje, station en souvenirs.

Helaas is Tama in 2015 overleden, Nitama de kat heeft nu het station chef baantje over genomen

 

lokale diesels (Tomix)


 

 

Deze 6 mini modellen (hieronder) zijn 1:150 (N-schaal)

Bandai breng een hele serie van deze sterk ingekorte modellen als B Train Shorty.

Uw auteur vond ze erg schattig, deze Arakawa line tramrijtuigen (Tokio). Waarvoor ik ze ga gebruiken is nog niet bekend, wel zijn alle zes modellen gemotoriseerd.

 

 Onder nog twee modellen van een dieseltreinlijn in Japan met een opdruk van een anime serie.

 

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Chinese HO modellen.

 Door ook interesse in de trams van Hong Kong ? Door Bachmann worden ze geproduceerd. Inmiddels zijn er zes trams afgeleverd, vijf daarvan door onze hofleverancier     

H en H te Gouda. In Burg Buurt en Stameldam rijden de trams eenmaal digitaal, daardoor zijn bij aanschaf ook direct decoders gekocht. Het in bouwen van de decoder kun u lezen in kopje Decoder/verlichting inbouwen.


Een éénling is de Hong Kongse tram met Fisherman's friend reklame, deze is van het merk peak horse. De motorloze tram was aangekocht voor het verbouwen naar een gemotoriseerde tram, maar de zes Bachmann trams maaken dit overbodig.

 

Door de te laag hangende bovenleiding voor dubbeldekkerstrams en de hoogte van de tunnels is het rijden in Burg Buurt met de Hong Kong dubbeldeks trams niet mogelijk.

Maar de wagens zijn niet werkloos. Er zijn uitgewerkte plannen voor een tropische trambaan

 

In de stad Hong Kong rijden alleen dubbeldeks trams. Door de sterke Engelse invloeden ( Voormalig Engelse Kolonie) werden in Hong Kong dubbeldeks trams gebouwd zoals ook in Engeland gebruikelijk was.

 

 

 

                          

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

De tropische Trambaan “RODAM”

is nog in het ontwerpstadium en moet nog goedgekeurd worden door het stadsbestuur van Burg Buurt en Stameldam voor het bouwen kan beginnen.

 

Momenteel (2013) is er nog geen goedkeuring voor de bouw van deze modelbaan. Hierdoor is dit project in de ijskast gelegd.

 

De tropische trambaan is gelegen op een eiland dat ergens bij Indonesië ligt.

Het eiland is een kolonie van Stameldam. Op het strand en omgeving is dit dan ook duidelijk te zien aan de grote getallen toeristen van uit Stameldam komen. Op een rotspartij steekt het geweldige Fort overal bovenuit. Het “FORT STAMELDAM” is in de geschiedenis van het Fort nog nooit in vijandelijke handen gekomen. Nu is het Fort een nationaal erfgoed. Het is paar jaar geleden volledig opgeknapt met steun van het stadsbestuur Stameldam. Op een van het uiteinden van het fort staat vanaf 1845 een kleine stenen vuurtoren,De "BRAND DAAR EENS", die een oudere houten vuurtoren heeft vervangen.

 

Aan het strand is een gezellige drukke winkelstraat met oude witgekalkte koloniale huisjes en een luxe hotel. De drukke straat heeft enkele decennia geleden een tunnel onder het fort gekregen, Dit heeft het verkeersstroom van het wegverkeer aanzienlijk verbeterd.

 

Het openbaarvervoer in het stadje Fort Stameldam bestaat uit metro,s trams bussen  en fietsers. 

 

De trams zijn nog onder te verdelen in: 

-elektrische trams (stadstrams) rijden op normaal spoor. Het materiaal zal bestaan uit Hong Kong dubbeldekstrams, Japanse enkeldekstramsen wat Atlas tram collectie te bieden heb.

- Stoom en/of dieseltrams (lokaalvervoer) rijden op kaapspoor (12mm). Het materiaal zal uit verschillende tweedehands voertuigen gaan bestaan, waaronder een deel van de RTM en Atlas trammodellen (al dan niet verbouwd).

 

Beide tramsystemen rijden over één tramverbinding. Het spoor  bestaat uit drie spoorstaven waarvan een spoorstaaf gezamenlijk wordt gebruikt.

 

Onder de drukke straat bevindt een dubbelsporig metrobaan en een metrostation. Hier gaan metro’s rijden die overgenomen zijn van de Berlijnse S-bahn en/of kleine Japanse lokaaltreinstellen.

 

Van Magnorail (http://www.magnorail.com/index_nl.html) zijn rijdende fietsers gekocht. Deze vinden ook een plaats op de modelbaan. Veel mensen in het stadje Fort Stameldam rijden op de fiets. Men moet in de toekomst niet raar kijken als er ook betjaks (fietstaxi’s) gaan rijden.

 

Hieronder (oude) twee ruwe schetsen van "FORT STAMELDAM"

 

Hieronder ziet u twee schetsen van FORT STAMELDAM






























Boven een meer uitgetekend ontwerp van de ruwe schets. Na het tekenen was ik niet tevreden over het ontwerp. De tram en fietsers waren een kleine periode in het zicht. De trams zouden midden op de weg stilstaan bij de halte. Waar ik onder andere niet tevreden over was is dat de hotelgasten een drukke weg moeten oversteken om bij het strand te komen. Ook zou de inkijk van de tunnel te groot geworden zijn.


In het nieuwe ontwerp zijn de fietsers (groene lijn) en tram langer in het zicht. De tram heeft een stukje eigen trambaan waar de tram nu stopt. Er is ruimte gekomen voor een markt en een smalle straat met huizen. Het hotel komt aan het strand waardoor men niet meer een straat hoeft over te steken. Door het scheiden van tram en wegverkeer zijn de tunnels kleiner en de mogelijke inkijk minder. In dit ontwerp is ook een deel van het ondergrondse metrostation getekend. 

Links onder zijn er blokjes getekend wat de afmeting van een trammodel voorstelt. Dit op de schaal van de tekening.


Een extra voordeel is wanneer het spoor naar de voorgrond wordt verschoven is dat er wissels aan de zijkanten van de modelbaan geplaatst kunnen worden. Het voordeel is nu dat er twee sporen in het schaduw gebied gebouwd kunnen worden.