Terug Home

LGB

LGB

 


Op 2, 3 en 4 Juni waren we met de vriendenclub bij de RTM met diverse RTM modellen in schaal 1:22,5 LGB. De RTM (Rotterdamse Tramweg Maatschappij) onderhield met een smalspoor stoom/diesel tramlijn die vanuit Rotterdam Roosenstraat naar Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden. Nu bestaat er nog een groot aantal  dieselmotorrijtuigen, stoomloks, personenrijtuigen en goederenwagons van de RTM. Deze zijn onder gebracht in het museum van de RTM, dat in het geheel in het teken staat van die oude RTM.

Het museum is te vinden op de Brouwersdam bij Ouddorp langs de N57. Zie ook RTM-Ouddorp. http://www.rtm-ouddorp.nl/

 

De vriendengroep gaan wij twee grote ovalen bouwen in de rijtuigloods waar wij met onze RTM-materiaal in LGB schaal laten rijden. Van bijna alles wat de RTM heeft gehad zal daar te zien zijn in schaal. Hieronder een paar impressies van vorig jaar.

 

Vorig jaar was op het laatste moment besloten om met hemelvaart deel te nemen.

Voor 2010 hebben toen gebruik gemaakt van één van de beschikbaar zijnde platte wagens van de RTM.

In de foto (links) de contact persoon van RTM Hans Gerlings en (rechts) Hans Vos. 

 

 

 

 

 

 

Dit jaar 2011 was de vriendenclub bij elkaar. Zeven man sterk.

Voor het jaar 2011 is er gekozen om twee ovalen op te bouwen. Op de groepsfoto te zien een deel van de baan te Ouddorp.

Er werd naar hartelust gereden,. Met baanspanning, op accu en zelfs digitaal.

Stoomloks, diesels en veel RTM materieel allemaal juweeltjes van eigenbouw.

Ook werd er gewerkt aan nieuwe wagens zoals een RTM ketelwagen, figuurtjes werden geschilderd en er werd onderhoud aan het meterieel gepleegd. De RTM  schaal 1:1 reed ondertussen met stoom, zelfs één keer in voorspan. Op zaterdag kwamen de diesels aanbod. De Reiger, Meeuw en de M67 dieselde er heerlijk op los. Mensen en materiaal beiden groot en klein.... kortom een mooi evenement

Binnen kort meer ..............

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Tussen al de Ho zaken op deze site ook aandacht voor mijn langzaam groeiende LGB verzameling, Deze verzameling van deels fabriek en deels huisvlijt modellen komt met beurzen en tentoonstellingen naar buiten. LGB is een treinschaal die voor of groot behuisden of voor mensen met buitenruimte geschikt is. De schaal is 1:22,5

Op 9 juli 2011 is er een begin gemaakt met "groot" Stameldam.

Dit moet een LGB buitenbaan worden op volkstuin complex Terbregge. Op deze buitenbaan moeten de wagens van de LGB schaal gaan rijden. Voor de opening is een tijdelijk stuk spoor van 6 meter aangelegd. Hierop vond door de van Burg Buurt geleende RTM loc 50 met een nieuwe Newquida wagon - met genodigden - de openingsrit plaats. Hierbij werd als openingshandeling door een blauw wit lint gereden. Dit kan je op Youtube/stameldam  bekijken

 

 

 

Allan Filmpje

 

Allan tram Stameldam.AVI
Zelfbouw Allan tramstel van de gemeente Stameldam passeert hier over Haagse sporen de camera
   

Op de tuin in Terbregge liggen inmiddels de eerste 7 meter spoor

In 2013 zal er nog minstens 20 aan worden toegevoegd zodat we in ieder geval meters kunnen rijden. We moeten daarvoor wel een voetpad doorkruisen.


 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                            

De RET heeft een aantal kleine locomotieven voor werk aan de metrobaan. Uit een LGB stoomlocomotief is door Burgbouw deze schitterende en unieke dieselloc gemaakt

De loc is op de twee assen aangedreven en in de cabine is te zien dat als de rijrichting veranderd op het dashboard ook de verlichting anders oplicht. Het wagen nummer is 6002 de locomotief is van de naam Demi voorzien. De twee foto's boven geven de locomotief als stoomlocomotief voor en na de verbouwing als diesel locomotief van de RET  weer. Kortom... zoek de 7 verschillen.

 

De laatste serie trams die voor de RET door de roemruchte Rotterdamse Meubelfabriek Allan is gebouwd. Aanvankelijk 70 motorwagens maar later teruggebracht tot een serie van 35 motorwagens. Ook met een Otto 1 LGB motor uitgerust en door Burgbouw inclusief een zelf ontworpen schaarbeugel, unieke tram gebouwd. Met front en sluitverlichtin, passagiers, bestuurder en conducteur. Het wagen nummer is 116 Ze heeft de 2e motor.

 

 

Bij de motorwagens werden bijpassende bijwagens geleverd. Ook dit keer stond Burgbouw weer garant voor een zeer fraai exemplaar dat aan de motorwagen gekoppeld kan worden door een eigen ontwerp beker koppeling die op schaal gelijk is aan het grootbedrijf. De serie Allantramstellen  waren het laatst op lijn twee van de RET te zien. Met sluitverlichting en voorzien van conducteur en reizigersHet model is bijwagen 1051 (2007)

 

 

Mijn eerste LGB locomotief was een  Henschel locomotief. Een klassieke vierkante stoomtramloc. Ik schafte de loc in 1983 aan en hier blijkt de kwaliteit van LGB want ze loopt nog als een zonnetje. Met driepunts frontverlichting en een stoker naast de ketel. Het model draagt het dienst nummer 102. Voor museum diensten en lichte personen trams inzetbaar.

 

 

 

De Bergeend is een vertrouwde gast op het RTM remiseterrein te Ouddorp. Daar draait ze, volgens traditie, op hemelvaartweekeind trouw haar rondjes terwijl buiten het broertje de Meeuw 1805 in schaal 1 op 1 rond dieselt. Ook dit model komt uit de stal van Burgbouw.  Wisselende A frontverlichting. Voorzien van bestuurder en de eenvoudige bestuurders stoelen.  Het  model heeft wagennummer is 1806. Is voorzien van RTM bestickerring.

 

Achter de Bergeend horen oa reizigers rijtuigen die op de Zuid-Hollandse eilanden dienst deden. Burgbouw leverde die van origine stalen rijtuig. Aan de afwerking is te zien dat ook dit rijtuig met liefde is gebouwd.

Bij het Stameldamse revisie bedrijf is het rijtuig van stalen LGB wielen voorzien. Hetgeen de rijeigenschappen ten goede komt.

Het rijtuig wagen nummer is 1507.

 

 

Ook het tweede rijtuig dat achter de Bergeend hoort is van Burgbouw Net als de 1507 is het voorzien van passagiers. Ook dit rijtuig werd te Stameldam voorzien van stalen wielen.

Ook dit rijtuig is goed gedetailleerd en was met de Bergeend in december 2009 te zien bij Railz te Rotterdam

De wagen draagt het nummer 1508

 

 

De derde door Burgbouw gerealiseerde wagen is deels voor bagage ingericht. Net als de andere twee rijtuigen van passagiers voorzien en completeert de trein. In dit rijtuig is ook de conducteur te vinden.De loc met de drie wagons zijn regelmatig te zien bij de RTM, en tentoonstellingen als Railz, op vliegveld Zestienhoven en op de buitenbaan van LGB rijder  Paul Nitsche. De wagen heeft werkplaats nummer 1509

 

Bij Newquida kwam ook de serie 4 assigepersonenrijtuigen af. Hier het door Stameldam groene exemplaar 1901

 

 

 

 

 

 

 

 

Ook Newquida natuurlijk het 2e groene exemplaar de 1903

 

 

 

 

 

 

Het rode zusje van het merk Newquida werd door de Stameldamse tramweg maatschappij aangeschaft. Er zullen meer kleur variaties komen. Het is de 19 11 in de nummerserie

23 juni 2011

 

 

 

 

De serie bestaat in de rode Newquida uitvoering uit 2 rijtuigen dit is wagon nummer 1914

 

 

 

 

 

 

Ook het  blauwe zusje is het rollende materiaal komen verterken

Het merk is Newquida

Deze wagon verschijnt onder nummer 1916 op de rails van Stameldam

 

 

 

 

 

Ook van dit rijtuig zijn twee exemplaren ter beschikken van de Stameldamse spoor en tram wegen. Dit is nummer 1917.

Het is ook van Chinese makelij Het merk:Newquida

 

 

 

 

 

 

Via de tweedehands markt kocht ik een oranje dieselloc. Ze is tweeassig en voorzien van aandrijfstangen. Voornamelijk doet ze dienst voor mijn werktreinen. En voor het vervoer van ketelwagens. Ze is van het nummer DTM 10  voorzien.

Ook deze locomotief is van het merk LGB                                              

 

 

 

De DTM 11 is nagenoeg gelijk aan de 10. Er zijn alleen wat minder gebruik sporen op waarneembaar. Ook deze loc is op de tweede handsmarkt angekocht. Ze is in voorspan met de10 of als reserve bij storingen van de 10 en de Demi 6002 inzetbaar Het merk is LGB

 

 

 

 

 Via de tweede handsmarkt heb ik een Otto  nummer 1 aangekocht.  Mogelijk gaat die ooit, motor en onderstel leveren voor een LGB/Burgbouw/Vos RW, RET 4 asser. Maar tot dat moment zal deze loc nog gewoon in de goederendienst te zien zijn.. Ook is ze inzetbaar als de Henschel 102 in revisie is. Het merk is LGB

 

 

De Stainz 2 is ook van het LGB merk. Met front en sluitlamp. In de cabine een driftig ogende machinist. Bok onderhoud aan één van de andere stoomlocs is er met deze stoomvloot genoeg reserve om de dienst gangbaar te houden.

 

 

 

 

Het zusje van de Stainz 2 is de 3. Identiek in kleur en opbouw. Voor de wat zwaardere tram-treinen rijden ze in voorspan. Natuurlijk is deze loc uit de LGB stal

 

 

 

 

 

Iets donkerder van kleur, geen vonkenvanger maar voor de rest ook een zusje van de 2 en 3 is de Stainz 4. Ook deze loc is in voorspan of solo te zien. Tweedehands aangekocht in 2008

Ze is van het merk LGB

 

 

 

 

Voor het vervoer van olie heeft de DTM vier ketelwagens ter beschikking. Ze zijn oorspronkelijk van Toytrain. Het BP groen wisselde voor het later geweatherde DaTraOil zwart.

De wagens zijn in twee miniseries onderverdeeld vanwege de plaatsing van de ketel.

 

 

 

De twee identieke wagens van deze serie dragen de nummers

3061 en 3062. Op de 3062 moeten de logo's en opschriften weer worden aangebracht. Ook deze wagen is van het merk Toytrain

 

 

 

 

 

De twee andere keltelwagens verloren hun Shell geel voor het DaTraOil zwart. De wagens zijn net als de andere ketelwagens van het merk Toytrain.

Deze wagen draagt het werkplaats nummer 3078

 

 

 

 

Nu ook een foto van de laatste DatraOil wagon de 3079. Ook deze wagon is van het merk: Toytrain.

De wagon is op het hemelvaart weekend 2010 bij de RTM op de foto gegaan

 

 

 

 

Bij de firmaNewquida in China werden 4 ketelwagens gekocht

dit is wagen 3081 Hij zal in de DatraOil kleuren worden omgeschilderd

 

 

 

 

 


 

In deze serie is ook een tweede groene wagon aangeschaft

hier wagon nummer 3083

 

het merk is Newquida

 

 

 

 

Daar alle wagens Datra Zwart worden is de nummering doorlopend de 3084 met een mobil opschrift is van het merk Newquida

 

 

 

 

 

 

 

Ook het zusje van de rode 3084 de 3086 is van het merk Newquida

 

 

 

 

 

 

 

Voor het vervoer van stortgoed heeft de Stameldam de beschikking over 10 tons bakwagens. In eigen beheer ontdaan van een plastic groene kleur en over geschilderd in mat groen, waardoor er een zweem van oude planken over de wagon ligt. De wagon is van het merk LGB en is in de nummer serie 2430 onder gebracht. Deze wagen heeft nummer 2451 De planken in de bak zijn bruin

 

 

Ok de tweede wagen uit deze serie is van LGB. de wagen is identiek aan de 2431. Ook hier deed de STM werkplaats met met de matte groene kleur het verschil tussen speelgoed en modelbouw goed uitkomen. Net als bij de andere wagons van deze serie is het hang en sluit werk zwart geschilderd.

Deze wagen is van het STM nummer 2432 voorzien.

 

 

 

Om dertig ton in de bakwagens te kunnen vervoeren moest de STM de tweedehands markt op.De STM deed goede zaken door op een veilig een half vergane wagon aan te schaffen die na enig reparatie werk mooi bij de anderewagons in de serie kon aansluiten. Slechts kleien onderlinge verschillen zijn waarneembaar met de andere wagons. Ook deze wagon is van LGB fabricaat en het serie nummer is 2436

 



Voor hand en spandiensten heeft de STM de beschikking over 2 rongenwagons. Het getoonde model is van LGB.Het kleurenschema is in die van de SYM werktreinen, dus mat groen gebracht. Deplanken van delaadvloer zijn bruin. De wagon heeft het administratieve nummer 2441

 

 

 

De tweede rongenwagen kan omgetoverd worden in een lichte kraanwagen. Bijna identiek an de 2441. Alleen liggen er dwars over de laadvloer twee zwarte balken voor de eventueel te monteren krasn. De wagen is van LGB. De STM heeft de wagen van het LGB blauw ontdaan en in werkwagen mat groen overgeschilderd.|De heeft het STM nummer 2447

 

 

Van de fabriek LGB werd een platte wagon aangeschaft.

De wagen is te Stameldam van bruin naar DTM werkwagen groen overgeschilderd. Daar werd de wagen ook voorzien van DTM bestickerring en wagen nummer 2451. Het was de samen met Henschal 102 één van mijn eerste LGB voertuigen (1983)

 

 

 

 

Ook van de LGB fabriek is de platte wagon waar bij Burgbouw een kraan is opgebouwd. Tevens werd deze wagon van geel overgeschilderd naar werkwagen groen.

De wagen werd verder voorzien van een lading bestaande uit houten bielzen. De wagen is organisatorisch als de 2452 genummerd.

 

 

 

Uit een LGB beginset kwam deze wagon in het blauw. Na een verouderingsbeurt met matte groene verf, ertf fr wagon als materiaal wagen toonbaar.  Het nummer DTM 2458.

 

 

 

 

 

Ook uit een setje kwam deze materiaal wagen.Ook deze moest een schilderbeurt ondergaan. Deze werd in de Dommeldamse Centrale werkplaats van BurgBouw in het groen getooid.

De wagen is door LGB gefabriceerd en draagt nummer 2459

 

 

 

 

 

Bij de goederenwagons zijn er van Newquida ook twee rode wagon aangeschaft Hier de 24 81

 

 

 

 

 

 

 

Newquida wagon 2482 op het tijdelijke spor bij Stameldam buiten

 

 

 

 

 

 

 


 

Van deNewquida serie zijn ook een aantal grijze exemplaren aangeschaft. Hier de 2491

 

 

 

 

 

 


 

Ook de platte wagons uit het Newquidagamma werden door het Stameldamse bedrijf aangeschaft

wij tonen hier wagon nummer 2472

 

 

 

 

 

 

Op draaistellen van een US stoomtrein personenwagon is in Stameldam een grote vier assige open bak wagon geconstrueerd door Vos Rail & Wagonbouw. Het was de eerste wagon van de plaatselijke leverancier. De wagon kan 14 ton goederen vervoersn. Merk Vos RW. Het nummer is 2461.

 

 

 

 

Ook op draaistellen van een US stoomtrein personenrijtuig is door Vos Rail & Wagonbouw, een tweede vier assige openbakwagen met twee bordessen gebouwd. Deze wagon is speciaal voor rail onderhoud van deze bordessen voorzien. Maar kan natuurlijk ook in de reguliere goederen dienst zijn mannetje staan. Het merk is Vos RW De wagen heeft nummer 2465

 



Uit sloop materiaal werd de 2481 gemaakt. Het is een platte transportwagen geworden in dit geval wordt een in Istanboel gekochte blikken tram met wagen nummer 47 vervoerd.

Er moeten alleen nog stan kettingen dan wel spanbanden op aan gebracht worden. De tram kostte op een markt 50 Turkse Lira maar na enig zeuren werd dat 25 Lira. Tijdens het inpakken heeft de verkoopster wel even de tram voor een beschadigd model omgeruild zij was dus de slimste van ons twee. aarja een raamspijltje was er zo ingezet dus het ding is nu toch compleet en is de verkoopstertevreden maar ik dus ook ;-)

 





Er zijn op de september 2017 clubavond van de Spoor II club 4 wagons verworven.

3 maal in de creme kleur en 1 in de groen LGB kleur. Ermoet aan alle wagons nog iets gedaan worden. Foto´s volgen nog. Oorspronkelijk komen ze uit Geerts verzameling.


Locomotieven


De 10 en 11 in revisie en omgeschilderd. Hier zijn ze in de werkplaats te Stameldam

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vandaag 22 april 2010 de laatste hand aan mijn atelier gelegd. Planken er in verf en muziek. Maar het meest belangrijke een werkblad waar vrouw, kleinkinderen kinderen van afblijven. En waar ik mijn rommel in mag laten liggen. (door verhuizing is ook dit attelier naar de barre biesjes gegaan....zucht)

 

Er wordt hard gewerkt aan de RTM serie 701 en 702 en een serie RTM goederenwagons. Dirk probeert mij het bouwen machtig te maken en ik heb er zo de smaak van te pakken dat ik een klein atelier heb ingericht.

 

Ik was al aan de 701 bij Dirk (mijn leermeester) begonnen. Een suffe polystyreen plaat en een tekening wat het moet gaan worden. Voor iemand met twee linkerhanden en tien duimen geen gemakkelijke opgave. Onder leiding van Dirk de mesjes en andere attributen gepakt. Een tekening op schaal en een foto voor de juiste kleur. Eerst op aanwijzing van Dirk de zijwanden en kopschotten er uit gesneden. Daarna de vloerplaat.  Met een mesje de planken in het gladde materiaal gekrast

 

 

Daarna het dragende chassis van de wagen uitgesneden en tot één geheel geplakt. De kopschotten met een figuurzaagje de ronding van het dag gegeven ende wanden samen met de kopschotten op de wagenbak geplakt. De 701 gaat al op een wagen lijken. Ondertussen worden in een mal de aspotten voor de wielen en de luchtslangen gegoten. De wielen en koppelingen bestelden we bij HenH in Gouda van het merk Piko omdat die veel goedkoper is dan LGB

 

 

Dirk is lang internationaal keurmeester geweest in model scheepsbouw en kon het niet laten even mijn bouwsel te keuren. Voor een leerling was het, aldus Dirk, een knap stukje vakwerk. Hij zal wel een beetje gejokt hebben maar het gaf mij moed en zin om er mee door te gaan. En ik moet zeggen als je ziet dat het lukt is het verslavend.

 

 

 

 

 

De vierde wand zit erop. Met een klem om de zaak te fixeren. Het chassis is er al onder en we kunnen met het dat beginnen. Tot zover is de wagen uit 2mm dik materiaal opgebouwd. Het dak doen we met 4 ronde spanten en twee lagen van 1mm dikte. Dat buigt beter en je plakt het er zo op dat het als het ware gelamineerd is.. Daarna eenH0 asfalt weg verknippen en op het dak plakken.  Door de randjes iets over elkaar heen te plakken lijkt het of er ribben in het dak zitten. Nu zijn de hoekijzers aan de beurt.

 

Het dak is voorzien van de bijbehorende dakbedekking. Door het iets over elkaar heen te plakken wordt het veel mooier. Ook zijn de hoekijzers en de koersborden gemonteerd. Verder is de wagen RTM grijs (de juiste kleur voor dit type goederen wagon en kunnen de koppelingen die bij H&H zijn gekocht gemonteerd worden. Dit wordt een wagen met 1 LGB koppeling en 1 Bachman klauw koppeling.

 

 

Iets waar ik de hele vloot mee wil uitrusten. Maar net als de RTM zijn de financiële middelen ook bij Stameldam beperkt en zal de vervanging mondjesmaat gaan. Verder moeten de door Dirk gegoten onderdelen van het onderstel en de Piko metalen wielen er nog onder. Dan de luchtslangen er op en klaar is de 701 de 702 is reeds uitgesneden.

Het project staat onder toezicht van Burg Bouw en wordt door de Stameldamse werkplaats in licentie uitgevoerd.

 

 

uit de mal van Dirk kwamen drie onderdelen. Samen maken ze het deel van het wielstel dat links op de foto te zien is. Daarna monteren de as er tussen en het wiel kan rollen onder de wagen bak. Dan natuurlijk nog even verven.

 

 

 

 

 

 

 

Dirk controleert de kleur van de 701. Nu nog een stukje bladlood van de Gamma er in en de koppelingen monteren. De wagen heeft op het Hemelvaartweekend in Ouddorp zijn eerste baantjes kunnen trekken op de de immer gezellige open dagen van de "grote" RTM. De 702 is in aanbouw.

 

Op 23 mei 2010 is Dirk overleden. Hieronder zie je een foto van de 701. Een wagen die ik nooit dacht te kunnen bouwen maar dankzij de begeleiding van Dirk is dit het resultaat:

 

 

Dank je wel Dirk dat je me dit hebt geleerd

 

hieronder een slide show van foto's die Dorine Smit heeft gemaakt. Onthoud die naam en kijk eens op www.dorinesmit.nl