Terug Home

METRO RANDSTADRAIL

 

Metro-Randstadrail

EEN VEELGESTELDE VRAAG: 

KOMEN ER NOG METRO STELLEN.

JA DAT IS WEL DE BEDOELING DIV MODELLEN MAAR VANWEGE TIJDGEBREK IS ER GEEN DATUM IN HET VERSCHIET.....




MAAR EERST METRO'S BOUWEN VOOR 50 JAAR METRO ROTTERDAM

zie onderaan de pagina

 

 

 

Metro Stameldam Centrum.MP4
Op het metrostation van de Stameldamse groene lijn komen de laatste wagens binnen
Materieel



20-11-2016

Onverwacht kwam er tot de grote verrassing van de Stameldamse bevolking een geschenk uit Burgh Buurt. Een zeer fraaie "Old timer" uit Berlijn.

De wagen (een tweeling) is van het merk Lima. 3e klasse Bordeau rood/creme en 2e klasse in de bordeau rode en blauwe kleuren. Meet rook en niet rook afdelingen (jaja kon toen nog) De wagen is voor derde rail uitgevoerd is digitaal en bedrijfsvaardig. wagen nr ET 165 447 bestemming koersrol Bernau



 

Een nog te bouwen project het Rotterdamse Metro/T type

voor mijn verjaardag gekregen. Inmiddels schoon gesneden 

Het gaat de laatste RET variant worden Zilvergrijs groen met de rode band.

Het motorstel is er ook en hij zal gediditaliseert gaan worden

BurgBouw. (Niet Digitaal) De RET heeft er inmiddels 44 aan Turkije doorverkocht Niet bedrijfsvaardig

 

 

één van de koppen van het stel

 

 

 

Om Boeing trams tot sneltram om te bouwen zodat het voorlopig "look a likes"  voor tram type T zouden kunnen gaan worden, ging een studie van de kleuren schema's vooraf aan het eindresultaat. Van onder naar boven: De Originele kleur stelling, midden de aflevering kleuren van type T en boven de huidige kleurstelling. Vanwege de opvallende oranje deuren is voor het meer neutrale grijs groen gekozen.. analoog bedrijfvaardig

 

 


Beide stellen die voor de groene lijn bestemt zijn als koppelstel. Vanwege de hoogte van de deuren zijn zij alleen geschikt voor de groene lijn. Dit zal ook de enige lijn op de baan zijn die niet gedigitaliseerd zal gaan worden. Dit is teven een lijn die niet met enige andere lijn rail technisch gezien verbonden is. Het voorste stel is de 5201 het model is een Boeing tram. van het merk Mehano(Niet Digitaal)

 


 

 

Tijdens het proefbedrijf raast de 5202 door het station het Lange Werk. De herenPuffels en Puffelen kijken toe. Op de achtergrond staan hun Citroën C25 dienstauto's

De 5201 en 5202 zijn koppelbaar

Het model is een Boeing tram van het merk Mehano (Niet Digitaal)

 

 


 

 

De eerste wagen uit deze serie is reeds in het juiste kleurenschema van Randstad

rail geschilderd. Een wagen met goede rij eigenschappen. Voorzien van binnenverlichting.

De 5501 is van het merk Roco ( Digitaal) bedrijfsvaardig

 

 

 

Nog naar de randstad om te schilderen dubbelgelede motorwagen. De wagen is in theorie met haar zusje koppelbaar. Dit zal echter vanwege de lengtes van de ondergrondse stations niet voorkomen.

De wagens zijn in de serie 5500 onder gebracht.

De 5502 is van het merk Roco( Digitaal) bedrijfsvaardig

 

 

 

 

Ook de 5503 is aangeschaft 2e hands in Putten gekocht.

Merk Roco(digitaal) Bedrijfsvaardig

 

 

 

Bij dezelfde verkoper is ook de 5504 aangeschaft

Serie is nu compleet Merk Roco (digitaal) Bedrijsvaardig

 

 

Ten behoeve van een te krap wagenpark bij het Stameldamse Metronet zijn van Eddy twee metro stellen overgenomen van het Weense model. Zij zullen in een later stadium in de Rotterdamse Metro M stellen look-a-like worden geschilderd. De stellen zijn in de 5100 serie ondergebracht Het eerste stel is de 5106. Het is van het merk WTM.(Digitaal) Echte foto's volgen nog Bedrijfsvaardig de wagens worden omgeschilderd in bordeau rood met creme

 

 

 

Net als het andere serie 5100 rijtuig zal ook dit voertuig in de RET kleuren worden gestoken. De echte broertjes in Wenen zijn sinds 1974 in dienst. Ook zullen de voertuigen van reizigers en binnen verlichting worden voorzien.

Dit model is van WTM fabricaat en heeft wagen nummer 5110

Dit model is (nog) een dummy (Niet Digitaal)

 

Metrolijnen

 

Stameldam kent vier metrolijnen. In het schema hieronder zie je een overzicht van de metrolijnen met de metrostations. Stameldam heeft zes metrostations en drie schaduwstations.

 

Stations namen zijn:

            Lange Werk (rode & blauwenlijn) Vooheen Onbestuurbaar

 

Alle metrolijnen zijn dubbelsporig uitgevoerd en hebben op de eindstations een overloop mogelijkheid. De rodelijn en de blauwelijn hebben een gezamenlijk eindpunt (station Onbestuurbaar). Station Onbestuurbaar / Lange Werk is een bovengronds metrostation, andere metrostations bevinden ondergronds 

 

Burgplein

 

Dit station is het eerste station waar de rodelijn het alleenrecht heeft. Op de rodelijn zullen hoofdzakelijk de ROCO-stellen rijden, de reden is de krappe bogen waar de metro's zich door heen moeten wringen.

 

Foto hiernaast is een doorkijkje op het Metrostation Burgplein. Dit station is vernoemd naar Dirk van der Burg

 

 

 

 

 

 

 

Hier nog een overzicht foto van het station.

 

Utrechtse en Berlijnse gasten ontmoeten elkaar op tournee in Stameldam

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bronplein

 

Bronplein is blauw van kleur, dat verraad het al dat het metrostation onderdeel maakt is van de blauwelijn.

Dit station is naar Joop Bron vernoemd.

 

 

 

 

 

 

 

 

Op de foto een overzicht. Het NS hondekopstel werd gebruikt voor de controle om te zien of de perrons vergenoeg van het spoor afliggen.

 

 

 

 

 

 

Muffe Werk

 

Muffe Werk is het eindpunt voor de blauwe- en paarse-metrolijn. Het metrostation is als eilandperron uitgevoerd.

Het station is driesporig. Het derde spoor zal voornamelijk voor werkmateriaal en opstelruimte worden benut. Op dagen met extraverkeer kan het wel voor de dienst gebruikt worden.. Spoor 1 is de eindhalte van de paarse lijn en spoor 2  voor de blauwelijn. In de spits gebruikt de blauwe lijn ook spoor 1 samen met de paarselijn

 

De naam van het metrostation is verleend uit de bovenliggende bedrijven / industriepark. De kosten van het station is bij de bouw flink hoger geworden dan geraamd. Bij opgraven van de grond voor het station zijn er verschillende chemicaliën ontdekt. Een speciaal bedrijf Stamel Chemical bv. heeft de verontreiniging opgeruimd.

 

 

twee metro's komen op het Bronplein binnen

 

 

de derde rail ligt de mensen staan nu het dak er nog op en de verlichting.

Dit is het station Bronplein

 


tijdens de grote staking van het Stameldams Technisch personeel konden de reguliere metrostellen niet uitrijden. Er werd door de directie een beroep gedaan op de Conexxion stellen van Burg Buurt





 

Hieronder vind u de sneltrams en metro's die in dienstverband rijden in Burg Buurt.

Al deze voertuigen zijn uit wisselbaar met Stameldamse tram maatschappij en omgekeerd.

Alle Wagens zijn digitaal en zijn of worden voorzien van decoder en binnenverlichting.

Klik hier voor lijndienst trams van Burg Buurt.

Klik hier voor de dienstbussen en museumbussen

 

Rotterdam RET Sneltram / metro serie 5200

Voor de metro diensten is er in eigen productiehal meerde metro's gebouwd.

De eerst kwamen in 2010 op de baan.

Origineel gebouwd in 1979-1984.




De 5201 en de 5221 zijn gebouwd voor de vader van u auteur. Hij was een metro bestuurder bij de RET als metro bestuurder


Later zij er twee wagens bij gebouwd om dienst te doen op de ondergrondse metrolijn van de "Nieuwe Stamdeldamse Binnenweg"


Er komen meerdere modellen in de verschillende kleur uitvoering die op het echte net hebben gereden.

Hier naast zie je de orginele kleur in het blauw, maar met snor (M). De snor kwam in 1988 op de metro voor beter zichtbaarheid

Rond de eeuw wisseling kwamen ze na revisie in de zilvergrijs met groen. De eerste wagen nog met rode deuren.





De wagens gaan gekoppeld rijden waardoor niet elke kop wordt voorzien van front-verlichting. Alle wagen krijgen binnenverlichtingen en zijn voorzien van een Halling vario motor met een decoder


Utrecht Sneltram serie 5000

Om de metro diensten te versterken zijn er in het verleden 5 sneltrams aangekocht.


3 wagens zijn in de uitvoering van na de grote revisie. Ze rijden in de kleuren van de toenmalige vervoerder Connexxion


2 wagens zijn in de kleurstelling van gemeente Utrecht


De wagen kunnen gekoppeld rijden. Alle wagen krijgen binnenverlichtingen. Ze zijn voorzien van Halling motor met een decoder


1 wagen is als dummy gekocht en zal een motor unit krijgen van een motorwagen.

Het doel is om deze 2 wagens als gekoppeld stel te rijden

















Berlijn S-bahn (metro)

Om de metro diensten te versterken in Stameldam zijn er in het verleden diverse S-bahn wagens aangekocht. Eerste zijn ze als Lend- Lease gebruikt bij het testen van de metrolijnen. Hierbij werden ze ingezet op de blauwe lijn.


Voor de rode lijn is ander metro materiaal aangeschaft ivm de krappen bogen waar de S-bahn wagens niet door heen kunnen rijden.


Door de grote vloot van 7 motor wagens en 1 motorloos stel zijn er 4 wagen definitief verkocht aan de metronet werk van Stameldam. Daar hebben ze de blauwe lijn als stamlijn.



De serie wordt indien nog niet digitaal, digitaal gemaakt, ze krijgen of hebben binnenverlichting.





Karlsruhe (sneltram)

Voor de metronetwerk in Stameldam bleken de S-bahn wagens niet op de rode lijn door de krappen bogen te kunnen rijden. Hierdoor is er besloten om 5 Karlsruhe sneltrams aan te schaffen. 1 van deze wagen is door de Burg Buurt gekocht voor lend- lease. Alle wagens zijn digitaal. De Burg Buurt wagen heeft wagen nummer 73




Bijzonder: bouw van model Metro type T

5201-5271

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Is dit mooooooooi of moooooi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

En er komt nog een randstad rail wagen bij!!!        

 

 









1968Metro 50 Jaar !!!!2018

Voor het 50 jaar metro in Rotterdam wordt in de centralewerkplaats van Stameldam/ Burg Buurt zo veel mogelijk aan de metrostellen gewerkt.



TYPE - MG2

Serie 5001 - 5027

Serie 5050 - 5066

Serie 5101 - 5126

Serie 5151 - 5152

Als aftrap wordt er een metro gebouwd van de eerste serie van de RET.

Dit is nog uit een oude bouwpakket dat in het grote magazijn gevonden is.

Hieronder is een eerdere gebouwde metro van de type M uit de eerste serie

Voor 2018 komt de werkplaats met een mal van dit type., zodat er een aantal metrostellen rij- vaardig zijn voor het 50 jaar metro. De mal zal van de eerst metro serie 5001-5027 zijn met de achterlichten boven in het dak.



TYPE - SG2

Serie 5201 - 5271


Er zijn twee metro's van deze serie gemaakt en staan in het depot Burg Buurt noord.

De twee metro's zijn hierboven de artikel "metro 50 jaar" te zien, 1 in blauw met rode deuren en de ander in de grijs/ groene kleurstelling

Op het ogenblik bezit de werkplaats over 9 complete A en B-bakken en 3 extra A-bakken

Alle kappen zijn nu bestemd voor het bouwen van verschillende kleuren die deze type sneltrams hebben gehad. Een groot deel wordt Blauw met rode deuren, met of zonder "gele M snor"

Één wordt grijs/groen met rode deuren, één in de grijs/groene kleuren zoals ze nu rijden.

Laatste stel wordt in de randstadrail kleuren geschilderd.


De 3 overgebleven A-bakken zullen in de aparte kleuren geschilderd,

zoals: Bursa kleurstelling, Blauwe sneltram met proef snor en de proef kleuren van de randstadrail.

De eerste metro nummer 5201 in de (nieuwe) kleur die hij had van 1997 tot 2002 heeft kopverlichting gekregen. Hieronder ziet u een paar foto's van de test.













TYPE - RSG3

en SG3

Serie 5501 - 5521

Serie 5601 - 5642

Voor 2018 moeten ook de serie 5500 en 5600 gebouwd worden. Vorig jaar werd al een begin gemaakt aan de bouw van deze series. De bedoeling is dat van deze zij platen een mal wordt gemaakt zoals de 5200 serie geval is. De doel is om voor 2018 vier (of meer) modellen rijden in de kleuren zoals ze bekend zijn.