Terug Home

STAMELDAM FEITEN

EERSTE LUSTRUM 2009-2014


Stameldam en de Stameldam Site bestaan 5 jaar!!!

 

De site is in vijf jaar tijd van 50 bezoekens per maand naar ruim 2900 bezoekers per maand gestegen!!

dank voor jullie bezoek

 

 

Laagland, een kleine staat aan de delta van de Stamel. een paar steden  in dit mooie welvarende land zijn de stad Stameldam een stadje aan de rivier de Stamel. De olierijke streek Datradal met de provincieplaats Datra en Burg.buurt een mooi buurtschap met tram, metrovervoer een busknooppunt en een bescheiden trein aanbod. Stameldam is langzaam  van een vissersdorp uitgegroeid tot een grote provincieplaats. Gelukkig voor de

Stameldammers ligt de stad aan een hoofdspoorlijn waar lokaal, nationaal en internationaal personenvervoer het Stameldamse Centraal Station aandoet.

Zo werd Stameldam opgestoten in de vaart der volkeren.

Er kwam behoefte aan een paardentram en die werd vervangen door de elektrische tram. De diensten worden

onderhouden door kleine tramseries die ook voor de zusterstad Rotterdam zijn gebouwd.

Het Rotterdamse kleurenschema is dan ook aangehouden. Er zijn drie tramlijnen over en drie lijnen die de daluren bedienen. Het tramnet was eerst groter maar is deels vervangen door vier metrolijnen. Ook is een deel van het vervoer in handen gekomen van streek en stadsbussen. Er loopt nog een studie naar de inpassing van een korte trolleybus lijn.

Verder is er op openbaar vervoer gebied nog de stichting van de historische trams actief. Ook

deze stichting heeft een eigen onderkomen annex werkplaats, waar deze collectie in onderhoud is. 

Het goederenvervoer is op de tramlijn tot minimale behoefte gedaald tot een enkele wagon. Meestal is daar een trekkracht van de historische collectie voor in te huren en een enkele keer de gele diesel locomotief van de centrale werkplaats. Ook het goederen vervoer per spoor is gering. Vanuit het Muffe Werk worden enkele treinladingen van de plaatselijke raffinaderij en bierbrouwer verzorgd. Er zijn voor dit werk enkele diesels beschikbaar. Dit omdat de goederenlijn niet is geëlektrificeerd. Tevens kunnen deze diesels bij storingen of onderhoud op het hoofdnet bijspringen. 

Ook het autoverkeer is natuurlijk, ondanks het goede openbaar vervoer niet uit te bannen en loopt er evenwijdig aan het Centraal Station de provincieweg N 37 door de stad. Deze weg komt de stad binnen bij overweg 16 en geeft aansluiting op de rijksweg A 37. De stad zelf is redelijk autoluw gemaakt door de infrastructuur voornamelijk op het openbaar vervoer aan te passen en daar veel voorrang aan te geven.

De feiten:

 

Tot nu toe zijn er in de Treinbaan:

90 meter rails, 21 wissels en twee kruispunten verwerkt

De gehele treinbaan is dubbelsporig.

Er is tot dusver 1 enkelsporige aftakking naar Datra.

Dit is alleen de onderbaan. De bovenbaan komt er laterbij alsmede het goederen depot.

 

Voor de Metro zijn de aantallen:

42 meter rails,  10 wissels, één engelse kruising en twee kruisingen verwerkt.

De metro  is voltooid

Er zijn 6 metrostations zijn zichtbaar

De metro bestaat uit de Blauwe, Rode, Groene en Paarse lijn.

 

Voor de Tram

Is er alleen voor het remise terrein 18 meter rails gebruikt waarin

zich 18 wissels bevinden.

 

Voor de 3 systemen zijn dus totaal 150 meter rails en 47 wissels gebruikt.

Alle wissels zijn electrisch bedienbaar.

Voor de digitale computer besturing zijn verder:

 

1 laptop,

1 Roco interface 10785

2 Roco centrales 10764

5 Lenz wisseldecoder LS 150

8 Roco spoordetectie terugmelders 10787

8 Littfinski spoordetectie terugmelders GBM-8

2 Transformatoren voor verlichting en wissels
2 wasstraten


foto's van het overzicht van de elektronica die onder de modelbaan zijn opgebouwd.

Alles is zo geplaatst dat het overzichtelijk is voor de gebruiker alle draden zijn genummerd en genoteerden in de logboek en tekeningen

Overzicht in Relaishuis 10 (RH10) Stameldam. links boven de terugmelders van de sporen, beginnend met 1 unit voor de metro en drie voor de treinen. rechts twee wisseldecoders van wissels nummers 7-12 en 31-36. Onder op de foto de voedingen en de besturingscentralens van de modelbaan. Van links naar rechts: de computerinterfase met voeding, de treincentrale met voeding, de metrocentrale met voeding en de voeding voor wissels en seinen.


Om RH10 niet te vol te maken is er RH20 gemaakt. Hier is van links naar rechts: 2 keer wisseldecoders, terugmelder voor de metro en 2 keer terugmelder voor de trein. Alle draden zijn ge nummert en liggen in kokers om overzicht en netheid te behouden.


 

De ruimte waar alles staat heeft de afmetingen van ongeveer 5 bij 4 meter.

Hieronder ziet u de sporen plan de Stameldam. Alleen de treinen hebben links en rechts een verbinding met de onderbaan en de bovenbaan.

 

 

 

 

 

 

2 motoren 17 Chevrolet C10 surburban en 1 K10 4 wheeldrive politie voertuigen.

2 Chevrolet Ambulances en 2 VW Golfs

 

Voor de Stameldam buitenbaan is er 50 meter tuinspoor aangeschaft. Ook zijn er uit China 28 wagons aangekomen waarvan er enige tot specials zullen worden verbouwd.

 

1 C10 is naar Rotterdam Railz miniword verhuisd en we zijn er weer twee aan het ombouwen tot politie voertuigen (14-11-2015) 

En er komt nog veeeeel meeer moois