Terug Home

TRAMS LIJNWAGENS


Trams

 

De oudste lijn wagen met vaste bijwagen van de Stameldamse tramdienst is de in Datra livrei gestoken LoWa combinatie.

Hier, op de foto, mocht de combinatie te gast zijn op de paarse lijn van de ondergondse te Stameldam.

Wisselende rijverlichting (rood/geel) in Mw en Bw (leds) binnen verlichting (Digitaal)

Het merk is (Veb Prevo)

 

 Trams serie 300

 

Voor het vervoer op de hoofdlijnen van het Stameldamse tramnet zijn de meeste tramwagens afkomstig van de firma DueWag.

De 302 is een dubbel gelede wagen. Eén van de West Europese klassieke trams.

Hier is gekozen voor het RET oker geel. De wagen maakt reclame voor Histor verven.

Het model is van Roco.(Digitaal)

 

Trams met totaal reclame serie 400

 

De 401 is één van de wagens die voorzien is van totaal reclame.  De wagen is met een

tabaksreclame van Javaanse Jongens beplakt. Iets wat nu door allerlei commissies ten strengste verboden zou worden.

Het model is van Lima fabrikaat. (Niet Digitaal)

 

 

 De ING tram 402 is geruild met Burg Buurt voor de Party tram 88


De Bij Burg Buurt 88 genummerde  wagen is bij Stameldam Stad de 405 geworden. Het nummer 402 ontbreekt derhalve in het nummer schema. De wagen is eveneens voorzien van totaal reclame. Het is de tram die weinig voor lijndiensten ingezet zal worden. Maar des te meer voor lijn 10 als partytram

Het model is van Lima. (Digitaal)  Status: Rijvaardig

 

 

Gewone trams serie 400

 

Ook de 403 is een DueWag product. Iets ouder dan de 300 serie. De 400 serie zijn twee richting wagens die dus bij storingen of opbrekingen het tram verkeer gaande kunnen houden. Ze zijn voornamelijk op lijn 9 te vinden dussen de Stad en het Muffe Werk.

Het is een serie van vier wagens. De dakrand draagt reclame voor de Botulisme Coverband. Het model is van Lima.  Digitaal

 

 

De 404 heeft andere reclame op de dakbalk dan haar zusje de 403.

Verder zijn de specificaties gelijk aan de 403. De kleur stelling is RET inclusief het zwarte RET logo. De serie is enkel geleed.

De dakrand maakt reclame voor DaPluCards.

Het model is van Lima. (Niet Digitaal)


 

 

Trams serie 410-570 

Mooie RET vierassers die lang het straatbeeld in rotterdam hebben gedomineerd rijden nu ook over de Stameldamse Binnenweg. Zij bedienen lijn 17.

Merk Atlas wagen nummer 497 (zwakke motor) Digitaal

De wagen heeft reclame voor:

(Dig nr 16) De Motor is van Skiptram




Ook deze vierasser is digitaal en is van het merk Atlas

hier is de dak reclame van:

De wagens van Stameldam wijken af van de Burg Buurtwagens en zijn te herkennen aan een andere schaarbeugel 

Deze wagen is de 498 (dig nr 17) met zwakke motor


Deze vierasser op lijn 17 is de 520 (dig nr 18) De wagen is geschikt gemaakt om één van de in aanbouw zijnde bijwagens te gaan trekken Hij is dan ook voorzien van een sterkere tractie motor en een andere koppelingaan de achterzijnde 

De wagen is van Atlas en heeft een skiptram motorstel en is digitaal

Op het dak staat reclame voor:












Trams serie 600

 

De 601 is een mooie DueWag wagen. Met sierstripen is het de GTI onder de DueWag familie. Rotterdam bezat er 35 stuks van. Twee stuks zijn uitgebrand en later tot trams van de serie 800 herbouwd  Een deel werd met tussen bakken uit de 300 serie tot de serie 1600 verlengd.

Het model is van Roco. (Digitaal)

 











 

Trams serie 650 Wenen

 

Om het toegenomen vervoer op te kunnen vangen werden er uit Wenen tweedehands trams in de serie 650 overgenomen Ex Wenen serie 4700. Ze waren zo goed onderhouden dat er op het achterbalkon een keurig stoffer en blik stond. De E1 trams zijn in Oostenrijk onder licentie van DueWag gebouwd.

Het model de 651 is van WTM.(Niet Digitaal)

 

 

 

Op de Houtense beurs van 12 december 2009 kon ik voor slechts 10 euro een tweede Weense wagen aanschaffen. De

653 heeft nog geen pantograaf en moet ook nog gemotoriseerd worden. Natuurlijk zal ook  dit keer weer in de hoofdwerkplaats van de Dommeldamse tram de ombouw en inbouw van de decoder plaatsvinden.Het model is vanWTM (Digitaal)

 

 

 Trams serie 1300

 

De 1301 Is de verkorte versie van de dubbelgelede 300 serie. Door de nieuwere serie 600 van de tussen bak van de serie 300 te voorzien ontstond de serie 1300.Nog steeds is de serie 1300 onmisbaar voor de vervoersstroom in Stameldam. De serie wordt als spits versterking ingezet.

Het model is van Roco.(Digitaal) status rijvaardig

 

 

 

De 1303 is gelijk aan de 1301. Wordt ook voornamelijk in de spits diensten ingezet.

Alle trams op deze pagina met uitzondering de trams die totaal reclame hebben, en de rode uit wenen afkomstige 600, zijn in de Dommeldamse werkplaats, onder leiding van Rob van der Burg, aan de Stameldamse eisen pakket aangepast, verbouwd en van de huidige laklaag voorzien.Het model is van Roco.( Digitaal) status rijvaardig

 

 

Op 31 december 2010 wist de Stameldamse tram directie de koop rond te krijgen en kon de 1305 uit Gouda worden opgehaald.

De wagen zal waarschijnlijk, qua kleurstelling een buitenbeentje blijven. Dit omdat ze uitzonderlijk goed in de lak zit en bovendien de kleuren Groen en Creme van de DaTra DTM tram maatschappij heeft. Ook zal de pantograaf voorlopig voor bijven. Het merk is Roco (niet Digitaal)

 

 

Als lestram is de tweedehands 1306 aangeschaft. In navolging van de 1305 zal ook dit voertuig creme groen blijven van wege de ombouwdrukte van de shunter diesels van Datra. Voorlopig is de capaciteit van de werkplaats vol Merk  Roco                                                            (niet digitaal)

 

Trams serie 1600

 

 

De serie 1600 is ontstaan uit de a en b bak van een 600 en een c bak is eerst in een uit een a en b bak bestaande 200 werd gemonteerd. Hierdoor ontstond een tweede deel van de serie 300. Aangezien die c bak nieuwer was dan de oudere wagens uit de 300 serie werden deze c bakken in de 600 geplaatst. De 1602 heeft dak reclame en is Groen Wit met rode band geschilderd. Het model is van Roco.(Digitaal)

 

 

De 1603 heeft net als zusje 1602 een dakreclame van Miele wasmachines. De pantograaf is één benig. Dit is gewoon uit gierigheid overwegingen gedaan. De twee benige variant was veel duurder. Wordt ooit nog aangepast. Eerst alles rijdend hebben had prioriteit. De C bak is voor Ret normen te lang maar dat is een compromis. Het model is van Roco. (Digitaal)

 

 

 

Nog geen dakrand reclame, de lijn film en nummer film kast er nog niet op, zelfs het wagen nummer er nog niet op, maar het is de 1604. Binnenkort een recentere foto. De tram is in het afleveringsschema van de 600 serie geschilderd. De sierstrips zijn niet op de C bak terug te vinden omdat die nooit op die van de 300 afkomstige bakken gezeten heeft. Het model is van Roco. (Digitaal) status: Rijvaardig

 

Zes bakken zijn van div Tram maatschappijen  overgenomen  Eén van  de C bakken  is in de 1603 terecht gekomen. In Dommeldam was deze bak overbodig geworden vanwege de lengte van de tramhaltes.De 5 andere bakken zullen tot aanhangers worden verbouwd in de Stameldamse werkplaats om in Dieseldam dienst te gaan doen achter de shuntertjes. Roco

 

 

 

 

 

Voor de serie 400 die allang in gebruik is bij de STM (Stameldamse Tramweg Maatschappij) is er voor het geval er bij een aanrijding een bak verloren gaat een reservebak voorhanden. Mocht er behoefte aan zijn kan de bak eventueel ook voor de opbouw van een in eigen beheer te bouwen slijpwagen gebruikt worden.  Wagenbak nr 405. Merk Lima

 

Tram protoype 1900

 

Eerst zou deze dubbelgelede tram als serie 2000 in dienst komen. Er is echter op een later tijdstip toch voor de serie 1900 gekozen. Het is bij één exemplaar gebleven. De 1901

De tram heeft dezelfde stijl van beschildering als de RET serie 2000  (Niet gemotoriseerd) (Niet Digitaal) status: Niet rijvaardig

 

 

 

Trams serie 2000 

 

In de serie 2000 werd uiteindelijk de 2003 door de RET aan Stameldam geschonken.

Het in ons bezit zijnde model was ongemotoriseerd. Er is bij Halling een motor aangekocht.  Deze is op 21 december in het voertuig gezet. Op 2 januari 2015 is het voertuig gedigitaliseerd en van front en sluitlichten voorzien  Het model is van het merk Halling. (Digitaal) Status: niet verlicht wel rijvaardig

 

 

 

Vreemde Eend in de bijt

 

Een Tatra, mooi Oost Europees product dat door de communisten als tegenhanger voor de PCC uit het westen werd gebouwd. De trams waren zwaar robuust en onverwoestbaar. Na de val van de muur wiklde ieder bedrijf west producten en ging de firma failliet. Inmiddels zijn de oost europese bedrijven er achter gekomen dat gratis-goedkoop echt duurkoop is want in de "geschonken" en goedkoop aangeschafte trams blijkt heeeeeel veeeel kankerverwekkend astbest te zitten wat slopen erg duur maakt..........    

Het is een ongemotoriseerde tramwagen


        














Trams in dienst in Burg Buurt

Hieronder vind u de trams die in dienstverband rijden in Burg Buurt.

Al deze trams zijn uitwisselbaar met Stameldamse trams en omgekeerd.

Alle Wagens zijn digitaal en zijn en worden voorzien van binnenverlichting.

Klik hier voor het museumtram bestand.

Klik hier voor de dienstbussen en museumbussen



Tram serie 650 Wenen

Door tekort aan materiaal zijn er van het Weense tram maatschappij 2 trams aangekocht voor Burg Buurt.


Beide Halling modellen zijn door de centrale werkplaats voorzien van decoder en binnenverlichting.


De trams rijden nu vaak als versterkingstrams tijdens de spits of bij uitval van een ZGT of Citadis tram ter vervanging






Tram serie 251 + 252 / 606 / 1607 + 1608 Duwag

Door opkoping van alle duwag tram bouwpakketten bij Skiptram zijn er 6 wagens bij gekomen 5 voor Burg Buurt en 1 van onze zusterstad.


Alle kappen zijn afdrukken van om verbouwdeWeense souverniers trams. De wagens zijn al voorzien van Halling aandrijvingen en worden geheel voorzien van decoder, binnen verlichting en frondverlichting. De 606 is reeks klaar














Tram serie 700 ZGT

Wat de Duwag's 300 (1300) en de 600 (1600) de ruggengraat zijn voor de trams in Stameldam. Is in Burg Buurt de ruggengraat van het trambedrijf de ZGT trams. Deze is in grote getalle aanwezig in Burg Buurt. Van de vijf die het bedrijf rijk is, is er één volledig zelf gebouwd (de 701).


De overige 4 ZGT's zijn de wagen bakken gekocht en in eigen beheer op gemotoriseerde onderbouw gebouwd.


Met Halling motor onderstellen (Weense C1) zijn deze ZGT Heel goed in staat met het verkeer mee te gaan.








Tram serie 800 ZGT

De 700 serie komen in Burg Buurt voor in de gele afleveringskleuren en laatste kleurenschema zoals de Citadis.


De 800 serie hebben het kleurenschema groen wit met een rode band.


De ZGT trams worden op Burg Buurtse tramlijnen 1 en 2 in gezet. tijdens de spits rijden de trams met een 5 minuten een strakke tramdienst




Tram serie 1300

Eén van de eerste trams voor de reguliere dienst is de Duwag wagen 1301. Het gaat om een niet verbouwde variant van het ROCO model, maar wel in het RET geel geschilderd. Het model wordt als laatste reserve gehouden. De Weense wagens worden namelijk eerder in gezet dan deze oude getrouwe.



Tram serie 2000

Ook in Burg Buurt heeft de lage vloer tram zijn intrede genomen. De Citadis trams worden op lijn 2 ingezet.


De citadis 2001 is rechtstreeks van uit de RET overgenomen. De Citadis 2025 is

overgenomen van Kreekse Tramdienst.








Overige tram series



Tram serie 6699

Voor tramlijn 4 zijn voertuigen met twee cabines nodig. De Haagse Hanovers komen hierbij goed van pas. Deze twee richting trams kunnen goed uit de voeten in Burg Buurt en worden ook regelmatig gebruikt om de verlengde tramdienst te rijden naar Datra of als sneltrams op het

metro net van Stameldam.


De wagens kunnen gekoppeld rijden maar komt in de praktijk bij Burg Buurt nooit voor.



Tram HTM 5001

De HTM Avenio is is te groot voor de modelbaan. Naast de lange maat heeft het model slechte rijeingenschappen en zit er een kortsluiting op de sluit-kop-verlichting





Tram HTM 4072

De HTM randstadrail 4072 is te groot voor Burg Buurt. Deze wagen is digitaal voorbereid en t.z.t. komt er een decoder in.

Het voertuig kan gaan rijden op de groene metrolijn van Stameldam.




ING TRAM 402



Met Stameldam tot een ruil gekomen omdat Burg Buurt ook al een ING locomotief in het bezit had. De wagen is nog niet digitaal maar wel rijvaardig





Duwag 280

Voor de lijnen 4 en 10 is deze Lima Duwag twee richtingstram aangekocht. Door slecht rijgedrag wordt hij zelden     ingezet. Na nieuwe motor inbouw is de tram regelmatig op straat te zien






Duwag 1007

Voor de lijn 4 is deze Rivarosi Duwag twee richtingstram gekocht. De heeft een verbeterde aandrijving waardoor hij een goed rijgedrag heeft.