Terug Home

VOORTGANG

De Voortgang

 

 

Een baan willen hebben is één

Een baan ontwerpen is twee

Maar bouwen is niet één, twee drie.

 

Na veel voorpraten, denken, overwegen, twijfelen en plannen maken moest het er  weer van komen. Dit is mijn treinengeschiedenis.

 

1953-1955

Eerste treinloze tijdperk.

Mijn oma borduurde een station met een gele tram met bijwagen. Dit ingelijste borduurseltje heb ik nog steeds!! In 2017 is het weer bij de Stameldamse baan in ere opgehangen! Ik weet nog goed dat ze alleen de tram zou borduren. Maar er kwam ook een wachthuisje en bijwagen bij. Gemaakt met kruissteekjes.....

 

Hier met mijn zus, mijn verjaardagstaart en..... mijn eerste houten trein.

Wat een verjaardag!!!!!

 

1956-1958

 

Mijn eerste houten blokken trein en direct daarna een echte opwindtrein. Het eest traumatische dat ik me uit die periode kan herinneren is dat mijn 6 jaar oudere zus een derde locomotief ( een opwind 1100 )op de baan zette die een stoomlocomotief (een soort Arend) van de baan ramde. De andere locomotief, een dieseltje kwam er goed van af. Ik vond dat zoooo zielig en kennelijk heeft dat spoorwegongeluk zoveel indruk op me gemaakt dat ik het nog weet. Het was op een kruising waar twee ovaaltjes elkaar kruisten. Het waren mooie treintjes op blikken rails. Helaas heeft mijn moeder dat aan een kindertehuis gegeven. Ik vrees dat het daar snel gesloopt is.

 

 

1959-1969

 

Na mijn eerdere banen, ik was 6 jaar toen mijn eerste Märklin ovaaltje kreeg dat in een paar jaar met behulp van mijn vader en een handige buurman werd uitgebreid tot een heuse trein tafel, we spreken nu in de periode 1959-1965 bezat ik 3 locomotieven en een Hamo tram. Ze konden allemaal een onafhankelijk rondje draaien. Een heus draaiende molen, een station, met klein dorpje en een stadje zonder station. Door het stadje marcheerde een Airfix Engels legerkorps met beremutsen - dat vond mijn pa mooi.  Ze waren niet echt op schaal maar 1:72. Later ontdekte ik dat mijn tram remise ook niet op schaal was. Het was een N dus 1:160 midden deel van een vliegveld met een deur die er aan de zijkant was ingesneden en met een schaal Ho deur was afgedekt.....In 1969 gingen we verhuizen en dat was het einde van mijn trein dromen.

 

 

1970-1972

 

Na mijn Militaire dienst kwam ik klein behuisd op het idee spoor N te gaan verzamelen. Zoals gewoonlijk liep ook deze verzameling uit de hand.

Ik heb nog veel huisjes en trein materiaal over die ik eigenlijk wel van de hand zou willen doen. Maar ja je kent dat wel..... vals sentiment  (jaja het staat in middels te koop)

 

1973-1974

 

2e treinloos tijdperk

 

1975-1995

 

Na een verhuizing -ik ging een stuk groter wonen - kwam er een klein ovaaltje LGB in de tuin en daarvan zitten nog de eerste lok en aanhangwagen in mijn collectie. Ook kwam er op zolder een in 1975 veel te groot geplande treinbaan tot stand. Slechts één derde van deze baan die ik in grootsheid waanzin had bedacht kon ik laten rijden.

Verder had ik in Oostduitsland (toen nog een apart land met het merk Peko) voor vrienden daar

een baantje gemaakt dat ik na de val van de muur meekreeg. Mijn N materiaal ga ik verkopen op materiaal voor weer een klein baantje na.

Deze banen werden in 1995 weer gesloopt omdat ik na een scheiding weer kleiner ging wonen. Toch bleef het kriebelen. Er kwam op Ho schaal veel mooi NS en tot RET materiaal om te bouwen spul op de markt. Eindelijk kon mijn droom naar een Nederlandse baan werkelijkheid worden.

 

Stameldam 2006-heden

 

 

2007

 

Via een toeval leerde ik mijn vrienden Dirk, Rob

en Marga kennen. en die waren ook treinen maf

zoals ik, dit verhaal al begon: Ontwerpen, inpassen van wensen en ook niet onbelangrijk wat is er financieel nieuw en tweede hands mogelijk.  Ik ging eigenlijk bij rob, na het zien van een advertentie, een RET Schindler motorwagen kopen. Hij vond hem zelf niet mooi genoeg dus maakte hij een mooi prijsje en verkocht er motorwagen 1 van de RETM gelijk maar bij

 

2008

 

Het baan ontwerp is in eerste fase af. De afmetingen en het begin budget bepaald.

 We konden beginnen.

Dirk bouwde de bakken van hout dat Dave en Dirk bij de Gamma betrokken hadden. Dirk een super meubelmaker deed dit voortvarend zodat in no time het hele huis bezaaid was met zaagsel en module bakken. Rob stelde de rail plannen op en bedacht rijmogelijkheden. Ook de onmogelijkheden als ondergronds overlopen en digitale besturing en nog weer later via de computer werden ingepast.

De treinenloop kreeg een goederen raccordement en ook de metro werd van één naar 4 lijnen uitgebreid.

De bakken arriveerde in september 2008 in Frankrijk en werden niet zonder moeite - er moest een stuk uit een muur worden gebroken - op hun plaats. De basis was er. In Nederland waren de rails al gemonteerd en er kon op beperkte schaal gereden worden op de trein onder baan. Ook werd de remise - een kunststuk apart - geplaatst.

 

2009

 

De baan werd verder in elkaar gezet zodat er rond gereden kon worden en op de onder baan digitaal computer gestuurd proefnemingen konden worden gedaan. Dit zat niet echt mee. Maar toch werden er vorderingen gemaakt. De boven platen met rails arriveerden ook en er kon aan de bovenleiding worden gewerkt. Het plan kreeg tastbare elementen.

 

2010

 Vandaag 14 augustus een Barkas en een J7 Peugeot gekocht bij H&H, onze, toenmalige, hofleverancier. De J7 staat in de blauwe verf. Het wordt een ME politie busje uit de 70er jaren. Ook wat fietsstroken aangekocht en we gaan zelf Nederlandse tegelpaden laten drukken.

 

Hierboven zie je de stoeptegels.

 

Verder nog twee bushaltes aangeschaft en in elkaar gezet. De passagiers staan er ook al in. Mooie reclame postertjes maken het af

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Op de beurs in Houten zijn er weer 60 inwoners aangekocht (15,60 Euro) en heeft de afdeling Openbare Verlichting van Stameldam 9 lantarenpalen voor de doorgaande wegen gekocht       (14 euro).  Verder is er voor het tramdepot / hoofdwerkplaats een halve tramremise aangekocht. (20 euro). Voor het transport van op de niet zo rendabele lijnen zijn er nog 2 kleine autobussen gekocht ( 7 euro) Bij de hofleverancier H en H werden er 7 wissels, 12 rail stukken en twee kruisingen aangekocht ten behoeve van herstel van de ondergrondse kruisingen van de diverse trein lijnen. Hier kwamen nog al eens ontsporingen voor. Ook zijn er nog twee bushaltes als hierboven afgebeeld aangekocht. Deze zijn inmiddels afgebouwd. Verder voor de baan klein materiaal als schuurpapier enz. (130 euro)

 

Voor september:

Het volledig afbouwen van de onder platen en het aanbrengen van een aantal nieuwe wissels ten behoeve van een ongestoorde dienst en het vervolmaken van de digitale computerbesturing van dit deel van de baan.

METRO

Ook het afbouwen van twee van de drie metro lijnen (de Blauwe en Rode en Paarse lijn) staan op de planning. De Groene lijn is in ruwbouw in zijn module klaar maar zal er als laatste worden aangebouwd.

Let bij de foto even op de gele derde rail e metro/randstadrail staat klaar om naar Stameldam CS te vertrekken. Het metro station is in de stijl van het Spoorwegstation afgebouwd.  Er zijn ook weer meer dan tweehonderd inwoners op de straten en stations bij gekomen

Het  Groene lijn station "Bronplein" is afgebouwd en er is met succes proefgereden.

Ook is de vierde metrolijn in dienst gesteld als Paarse lijn.

TREIN

Er zijn een aantal R1 bogen door R2 bogen vervangen en is er een spoor bij het Lange Werk bijgekomen, dit is op een verlaten dienstspoor gerealiseerd. Hierop zal de diesel II haar werk gaan doen zodat er naar Datra gereden kan worden.

 

Verder zijn er op een tweetal plaatsen in de hoofdbaan overloopsporen ingepast. Hierdoor zijn er meer dienstregelingen mogelijk. De versleten kruisingen en wisselstraten zijn aan de noord en zuid zijde van de baan door nieuwe vervangen.

BUS

Ook is in gebouw 4 van de Stameldamse Tram het bus depot gevestigd. Vroeger was dit van de tram maar omdat er voor de bus ook onderdak moest komen, is er nu in voorzien. Het depot is tevens een kleine werkplaats. Voor grote reparaties gaan de bussen naar de Hoofdwerkplaats.

Een historistische bus staat naast het depot geparkeerd.

buslijn 32 doet het depot aan.

 

Van de Spartabakker kregen wij een DAF vrachtauto met Senseo Douwe Egberts reclame.

verder kochten wij op een beurs in Limburg een drietal 2e hands auto's.

Het zijn een Citroën HY bus met Michelin opschriften, een Renault 4 in de ANWB optuiging en een Simca die in de rode kleuren is gespoten en voor de PTT post diensten gaat verzorgen binnen Stameldam.

 

De maand november en de maand december zijn benut voor een uitbreiding van het diesel werkwagen park. Voor slechts een paar euro's konden 3 Matchbox dieseltjes bij de al in het bezit zijnde matchbox dieseltje worden gevoegd. Deze serie van vier voertuigen zijn nu ten dele al in een nieuw kleuren schema gestoken. en zijn van de namen Dirk, Hans, Rob en Joop voorzien. Zij doen respectivelijk onder de dienstnummers 3, 5 ,6 en 8 dienst.

 

 

Hier de chef werkplaats van Stameldam op bezoek en aan het werk bij BurgBouw.

Er wordt op de foto het onderstel van de 3 uitgeslepen.

Inmiddels is dit wagenparkje van deze locomotiefjes uit de hand gelopen en een aan eengesloten serie 1-10 geworden en er komen er misschien nog 4....

wordt dus vervolgd.

 

Ook werden er bussen gekocht en nog wat kleine voertuigjes.

 

 

Op de valreep van 2010 werd op 31 december nog een lijntram aangeschaft voor 50 euro

De wagen is creme met groene biezen en heeft voorlopig als enige wagen de beugel "voor" en een dubbele koplamp.                            

 

 

                blinde kant                             in de lengte                         en rechter kant

 

 

2011

 

Ook in het nieuwe jaar is er een shunter aangekocht de 10e Meer gaan er volgen. 4 worden er zwart waarvan er twee dummies zullen worden. De zwarte loc's krijgen de Beatles voornamen George, John, Paul en Ringo.

 

Op 14 januari 2011 was ik bij de Spartabakker. Hij had een container vrachtauto en een Tankvrachtauto voor me.  De laatste is al DaTra Oil zwart met rode opschriften geworden.

 

Op 15 januari naar de beurs in Lochem geweest waar ik wat lijm, een M.A.N. bus en een klein autotje uit de 60ties heb gekocht. Totaal weer 10 euro armer.

 

In januari zijn er 13 shunters bijgekomen!.

deze 13 locs hebben inclusief  de porto 21 euro gekost. Ook dit loopt uit de hand

 

Vandaag 12 maart naar de Houtense beurs geweest. 12 flex rail 30 tramhalteborden 12 tramhalte wachthuisjes, een drieweg wissel 4 gewone wissels, krimpkousjes en 6 lantarenpaaltjes gekocht alles bij elkaar toch weer 100 euro. Maar ja koop het eens nieuw. Van Robert kreeg ik 2 diesel motoren om bij de Shunters matchbox diesels in de werkplaats op te stellen. De hele bende is voor de in aanbouw zijnde Datra baan. Kortom ik was weer even van de straat. Op You tube nog een aantal leuke filmpjes onder de naam Stameldam geplaatst. Kijk maar!!

 

 

Op 27 maart 2011 zijn er weer twee metrostellen aangeschaft model Karlsruhe en er werd tevens een enkelgelede tram (DuWag) aangeschaft. Hiermee was een bedrag van 190 euro gemoeid. Zie de Metro en tram pagina (voor de tram was dit het 17e tramstel. Voor de metro zijn nu 8 stellen beschikbaar. Bij burgBouw zijn 2 stellen M en twee stellen T in aanbouw. Voor de Datra lijn worden speciale voertuigen gebouwd. Ook hiervoor zijn de tekeningen reeds gemaakt.

 

De eerste18 Chevrolet surburban C 10´s van de Stameldamse politie!!

 

Er zijn nu 2 Shunters gemotoriseerd en gedigitaliseerd!!

 

 

Hier de 5 (Sjors) met dubbele koplamp met 2 lege NS wagens in burgbuurt onderweg.

Juni 2011

De Hamo tram aangeschaft

Voor de trein is er een Piko BeNeLux in bestelling. Nu even betalen en hij wordt afgeleverd.

Ook zullen de Chineese wagens van NewQuida misschien eindelijk binnen komen.

Juli 2011

De 28 wagons kwamen op 3 juli binnen en zullen binnenkort op de site te bewonderen zijn

Er wordt volop aan de Burg Buurt gewerkt.

September 2011

Twee weken is er weer aan de Stameldam France tak gewerkt.

Plaat 1 is technisch af en de lantarens zijn geplaatst. Ook zijn de lampjes in de huizen geplaatst. Achter het ziekenhuis zijn bomen geplant net als op het Lange Werk boven. Ook daar zijn er lantarens aangesloten en geplaatst. De afdeling groenvoorziening heeft er een rij bomen bij geplant. Er zijn veel nieuwe mensjes op de stations van de metro bijgeplaatst. Ook zijn er een paar op Het Lange Werk station bijgezet. Het ziekenhuis isklaar. De parkeerplaats is aangelegd en de eerste ziekenauto staat voor Het Stameldams Medisch Centrum SMC

 

 

November 2011

Eerste Stameldamse trein/trambeurs.

 

2012

Januari 2012

Opa probeert kleinzoon met het trein/tram virus te infecteren

Ook dit jaar werd er weer materieel aangevoerd. het begint net als in burg buurt een probleem te worden veel baan maar nog veel meer mooi materieel

Er werd een schitterend Roco 4 delig blokkendoos stel aangeschaft en een Piko BeNeLux stel dat er mag zijn. Ook deed de sprinter met binnen verlichting zijn opwachting.....

 

2013

 

Een extra voortgangsbeurt resulteerde in de eerste aansluitingen naar definitief boven plan van het Centraal statiom. In juni 2013 werd dit gerealiseerd. Ook werden er weer enige inwoners op de baan geplaatst. Een KPN truck en twee vorkheftrucks maakte het verkeer weer iets drukker. Ook werden er enige baansecties aangepast. Verder vond er op het Lange werk baanvernieuwingplaats. Er werd een stuk spoor herlegd. Er moet nog balast gestort worden.

September 2013:

 

Het schaduwstation heeft een nieuwe naam: Station Nevel Burg. Het is het grootste station van de baan Stameldam. Gevolgd door Stameldam CS. De klenere stations zijn Het Lange Werk en Datra. De laatste is het kleinste station. Alle treinbewgingen van Datra, Stameldam CS en Nevel Burg gaan via het Lange Werk. Hiermee is dit een bottleneck van de baan en is bepalend voor de treindienst dichtheid.

 

Om voor de burgers ontspanning dichterbij te halen zij er volkstuintuinen ter beschikking gekomen. Het is de A.T.V. Terbregge

Deze tuinen bevinden zich aan Oostkant van de baan. Als de tuinders over de rand kijken zien ze de treinen komend van het Lange Werk richting CS uit de tunnelbak naar boven komen.

Ze boffen dat er zelden met stoom gereden wordt. Op de foto onder komt de 1000 met een sleep plan D rijtuigen de helling op rijden. Rechts ervan het nog niet afgewerkte deel van het industrieterrein met de goederensporen

 

 2015 en 2016


Er is onderhoud gepleegd en er zijn sporen links van het Stameldamse CS aangesloten met handbediende wissels op een niet computer aangestuurd onderhouds complex met drie sporen. Verder is er een deel van tramlijn 4 aangelegd en digitaal berijdbaar gemaakt. Twee wissels electisch aangesloten en een wissel naar het remiseterrein aangesloten. Het remise terrein is echter nog niet digitaal aangesloten.


2017

Veel is er aan de Metro gewerkt. De stations hebben nu namen gekregen en reclame, lijnposters en veeel meer passagiers aangebracht. Ook de infra werd aangepakt. Ontsporingsgevoelige plaatsen werden vebeterd en de hele baan is grondig qua tram, metro en trein gepoetst. Onder de baan zijn opbergplanken aangebracht en er is voortgang gemaakt met metro stations verlichting. Ook werd na rijp beraad besloten het stads deel te verkleinen en te plaatsen. Helaas konden een aantal projekten niet gedaan worden omdat te werktuigjes waar we de slijpwerkzaamheden mee doen het opgaven. Ook is er een stuk van de trambaan storingsvrij gemaakt en een kruising gerepareerd. Een aantal hardnekkige wisselstoringen verholpen en bedacht hoe we die wissels bereikbaar kunnen houden.