Op deze pagina wordt beschreven hoe trams gedigitaliseerd kunnen worden en hoe er verlichting ingemaakt kan worden.
Op deze pagina zijn beschreven:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Het motoriseren en digitaal maken van een Atlas RET vierasser
Van Skiptram zijn er ombouw sets te koop voor het motoriseren van de Rotterdamse vierasser. De auteur heeft tijd gevonden om deze Atlas trams om te bouwen. Hieronder is een kort verslag van te lezen.
Het demonteren van de vierasser is op de gebruikelijke Atlas tram wijze. Eerst de koplampen uit boren en vervolgens met een mes tussen de kop van de kap en vloer van elkaar los snijden of wel voorzichtig los frikken. Alle losse onderdelen zoals draaistellen, koppelingen, buffers los maken en bewaren, deze zijn bij de verbouwde tram weer nodig.
Voor de materialen gebruiken we het volgende:
- Decoder Uhlenbrock (73 400)
- Soldeer
- Ombouwset van Skiptram
De gekochte ombouwset bestaat 2x draaistellen (19mm), 1x motor en een onder frame. De onder frame is met de computer getekend en uitgeprint in een 3D printer. In dit geval een stevig en goed handelbaar materiaal.
De onder frame is ook los te koop bij shapeways, zie de link hieronder:
De bekende C1 onderstellen van Halling zijn met 21mm draaistellen voor zien bij de gekochte ombouwset worden de Halling 19mm draaistellen mee geleverd. De 19mm draaistellen passen beter bij het model en de C1 onder frame is ook te lang voor de RET vierasser.
De 3D geprinte onderdelen van dit materiaal laat zich makkelijk schilderen, binnen een dag was dan ook alles geschilderd.
Van de bestaande vloerplaat zijn de controlekasten de bovenkant afgezaagd en op de nieuwe vloer gelijmd
Door de grote van de tussenruimte van cardanas en vloer kan een kleine decoder ingebouwd worden.
Voor de decoder is een houder gemaakt en boven de draaistel frame aan 1 kant gelijmd. Hierdoor kan je altijd nog de draaistel van het frame verwijderen. Gezien de decoder draden vrij lang waren en de decoder naast de motor gepositioneerd is zijn er geen nieuw draad nodig. Met de restanten rode en zwarte draad zijn de twee draaistellen elektrisch met elkaar verbonden.
De voertuig is nu klaar voor digitaal rijden, maar Burg Buurt rijden de trams met verlichting.
Voor de verlichting (front- en sluit-lichten) is er gebruik gemaakt van SMD LED's waar reeks een draad op gesoldeerd is. [te koop bij de betere modeltrein winkels]
De SMD LED's met bedrading zijn in serie gezet met front en sluit-verlichting - 1 rode en 1 witte LED- dit geheel met een weerstand van 680 Ohme. Gezien de verlichting te vel was is er nog een weerstand van 680 Ohme in serie gezet. Hieronder ziet u de schema.
Hier nog een foto van hoe het ingebouwd is. De LED's zijn onder de schakelkast op een verdikking van 1,5 mm gelijmd. De positie van de LED's zijn bepaald door de geboorde gaten in de kap van de vierasser en vervolgens met secondelijm op de positie gelijmd.
De weerstanden zijn tussen de LED's geplaatst omdat het minste hoeveelheid lengte aan draden gebruikt en het meest gebruik maar van de beschikbare ruimte in de frame.
Hieronder nog een aantal foto's
Ik hoop dat u ideeën uit deze korte verslag kan halen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Het digitaal maken van een Bachmann Hong Kong tram
Door interesse in de trams van Hong Kong en het produceren door Bachmann, zijn er drie trams besteld bij onze hofleverancier H en H te Gouda. In Burg buurt en Stameldam rijden de trams eenmaal digitaal, daardoor zijn bij aanschaf ook decoders gekocht. In dit artikel zal er uitgelegd worden hoe de Bachmann (Hong Kong) trams digitaal aangepast kunnen worden.
Voor de materialen gebruiken we het volgende:
- Decoder Uhlenbrock (76 420)
- Elektrische draad
o Wit (Conrad nr. 605807, draad 0,05mm)
o Geel (Conrad nr. 605820, draad 0,05mm)
o Oranje (Conrad nr. 605873, draad 0,05mm)
o Grijs (Conrad nr. 605887, draad 0,05mm)
o Blauw (Conrad nr. 605860, draad 0,05mm)
- Soldeer
De Conrad elektriciteitsdraden zijn door hun kleine doorsnee zeer bruikbaar. De Uhlenbrock decoders zijn door hun omvang zeer goed in dit model onzichtbaar weg te werken in de dubbele vloer. Zorgt voor het digitaal maken van de tram dat hij eerst schoon is en goed rijdt.
Werk volgorde:
Foto's
Bedrading van de decoder worden aangesloten
Bedrading en decoder zitten op zijn plaats
Decoder tussen de vloerdelen
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Het digitaal maken van een ROCO tram
Gebruikte materialen
- Decoder Esu Lokpilot Basic (52690)
- 1 ½ setje LED-strip van Conrad (219161)
- 3 weerstanden van 270 Ohm (Conrad nr. 403970)
- Krimpkous Ø 1,6 en 3 mm
- Elektrische draad
o Wit (Conrad nr. Ø 0,05mm),
o Groen (Conrad nr. 605847, draad 0,05mm)
o Blauw (Conrad nr. 605860, draad 0,05mm)
- Soldeer
- Dubbelzijdige tape Tesa 55743.
In dit document zullen we stap voor stap uitleggen hoe we een ROCO tram digitaal kunnen ombouwen. Ook de verlichting in de tram kom hierin aanbod.
De reden voor het ombouwen van de tram met een decoder is dat de modelbaan digitaal wordt aangestuurd. Voor de elektriciteitdraden is er gekozen voor de kleinste draden die Conrad te bieden had. Deze draden zijn lekker soepel en gemakkelijk in de tram weg te werken.
De tram die voor dit voorbeeld wordt gebruikt is reeds eerder verbouwd om hem meer op een Rotterdamse tram te gaan lijken van de verbouwde serie 1600. Zo is het dak van de voorste bak omgedraaid, waardoor de weerstanden voor en de pantograaf achter gekomen is. Ook is er aan de koplampen veranderingen gekomen. De twee koplampen hebben plaats gemaakt voor een enkele koplamp die in het midden van de kop gecentreerd is.
De kleuren van de tram is vervolgens de toenmalige kleuren verandert (groen wit groen).
Technisch zijn er toen geen wijzigingen in gekomen.
Voor de tram digitaal maken, moet de tram schoon zijn en degoed rijden.
werk volgorde:
werk volgorde opbouwen:
7. Soldeer vervolgens de andere kant op deplaats waar voorheen de draad vanhet lampje
zat.
8. Plak nu de decoder opzijn plaats, zorg er w wel voor dat de draden niet strak komen te
staan, maar een kleine overlengte hebben.
Door de opgevolgde instructie zal de tram voorwaarts rijden wanneer deze voorwaarts moet. De retourstroom van de koplamp loopt door de massa van de tram, waardoor de blauwe draad voor de kopverlichting niet nodig is.
Foto’s digitaliseren ROCO tram
printplaat van de Roco tram
Krimpkous om de Oranje engrijze draad gesoldeerd
Rode draad door steken
Witte draad verlengen. Witte draad verbinden aan het lampje
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Het digitale verlichting in een ROCO tram bouwen
In dit stuk zal ik omschrijven hoe de verlichting in de ROCO tram is ingebouwd. Voor de verlichting in de trams is er gekozen voor de LED-strips van Conrad, dit door de gunstige prijs van de strips. Om de verlichting op een mooie lichtsterkte te branden, hebben we na enige proeven gekozen voor een weerstand van 270 Ohm.
11. Knip twee keer twee kleine stukjes dubbelzijdige tape af en plak ze op de uit einde van
de LED-stips van één 5 LEDjes (voorbak) en één 4 LEDjes (tussenbak). Monteer de
LED-strip op zijn plaats
Foto’s inbouwen van verlichting ROCO tram
Buigen van weerstanden De drie LED-strips
LED-strips in de kappen
Doorsteken van de draden Het aan elkaar draaien van de draden
Eindresultaat boven onder aanzicht
Eindresultaat zijaanzicht