Terug Home

Leidsche Tramweg Maatschapij

Leidscherijn Tramweg Maatschappij

Trammodelbaan.

---------------------------------------------------

klein beetje Rotterdamse dag

-------------------------------------

Roerstaafjes

Beetje huisvlijt is nooit weg. Goedkoop kan je met wat fantasie altijd met soms gratis materialen iets leuks maken.

Ad van de LTM had nog wat roerstaafjes over en wilde op zijn langste perron een paar abris bouwen zie op de foto´s het resultaat:


de groene kleur was niet goed genoeg beton grijs werd het wel


En.... het resultaat mag er zijn!


---------------------------------------------------------------------------------------

Projekt hoofdpjjn



Deze tram heeft nu binnen verlichting.... maaaaar de geleding klopt niet meer kijk maar naar de streepjes. Dus weer puzzelen en ombouwen


--------------------------------------------------------------


2018 - heden


Het tram virus

Na het meegaan naar Frankrijk om mee te helpen aan de Modelbaan Stameldam had het tram virus weer de kop opgestoken bij Ad. Een goede kennis en oud sneltram bestuurder in Utrecht/Nieuwegein. Hij had zijn hele leven modeltreinen gehad, toen Halling begon was hij één van de eerste die tram materiaal van kocht. Zijn treinmodelbaan werd verbouwd voor tramdiensten. Allemaal in analoog bedrijf met reedcontacten met relais als beveiliging. De eerste Burg tram productie hebben hier de rijtesten gehad. Na een verhuizing is de hobby jaren stil komen te leggen. MAAR het tram virus bleef.. Na een vakantie bezoek in Frankrijk bij de modelbaan "Stameldam" kwamen de plannen. Binnen twee maanden reed de eerste tram weer in huize Lauffer.


Wil niet meer onder de modelbaan kruipen

De grootste reden was om niet meer een modelbaan te bouwen was dat hij bij zijn analoge modelbaan veel onder de modelbaan aanwezig was. Bij veranderingen van de baan of aanpassing van de beveiliging zat er toen niets anders op om onder de baan te kruipen. Gezien de respectabele leeftijd geen makkelijke klus meer.


Bij de bouw van de nieuwe modelbaan zijn we digitaal gegaan. Grootste voordeel is dat je tot een minimaal onder de modelbaan moet zijn. Voor aanpassingen van het lijnenspel kan er via op een gemakkelijke stoel voor een computer de tramlijn aangepast worden en gestopt worden op elke gewenste plek.



Iets meer trams dan gedacht

De modelbaan is in eerste plaats een trambaan maar, zij het bescheiden kan ook ook de trein een route rijden.. Er is een selectie gemaakt wat tot aanmerking kwam voor digitalisering. Rollend materieel: Vallei treinen, Sneltrams, grote stadstrams en de kleinere oudere stadstrams moeten hun weg zien te vinden op de modelbaan. Er wordt niet gekeken uit welke plaats de tram komt als de kleur en model aanspreek komt het op de modelbaan. Wel hebben de Nederlandse tram modellen de voorkeur.



De keuze aan tram materiaal is in de afgelopen jaren gegroeid. Nieuwe aanwinsten konden niet uitblijven. Al snel was de huidige baan te klein voor het aanwezige materieel. Een zestal Haagse trams werden aangekocht maar ook 3D print modellen uit Rotterdam en Amsterdam werden gekocht en gebouwd. De huidige baan kon de wens om zoveel verschillende materiaal om zijn beurt te laten rijden niet aan. Zo ontstond er in 2019 een opstel terrein met 11 later 13 sporen.



De modelbaan na uitbreiding


Voortgang 2020


Waar niet meer op de baan gebouwd kan worden is onder de baan verder gebouwd. Zo heeft de LTM zijn laatste uitbreiding ondergaan. Onder de voorkant is over de hele lengte een ondergrondse metrolijn gebouwd. De lijn heeft onder de opstelsporen van de tram een opstel terrein met drie sporen voor de metro en aan de andere kant een dubbelsporige uitloop. onder de tramstation bevind het metro station.


Speciaal voor deze lijn is van www.modelmetro.nl een metro uit de Rotterdamse serie 5200 gebouwd in de kleuren schema van U-OV te Utrecht. Ter zijnde tijd zullen meer metro's volgen zodra deze als 3D print beschikbaar komen.




Op Shapewhays kwamen we 3D kappen tegen van de Nieuwe trams die in Utrecht rijden. Deze lage vloer trams heeft ook op deze Utrechts georiënteerde modelbaan ook zijn weg gevonden. Bij het bouwen is de statische kappen aangepast en de motor en onderstel kwamen bij de firma Halling vandaan.









Loop van de tijd is ook aan de aankleding gebouwd. hieronder een paar foto's.


Utrechtse tram onderweg en passeert hier een Rotterdamse kubuswoning, op de achtergrond een melkfabriek.


De zelfde tram rijdt nu de Domtoren van Utrecht voorbij waar net een getrouwd stel de Dom uitkomen.


Tram opweg in de Hoofdstraat.


Overzicht van de modelbaan in begin november 2020



De wijken 2020


De modelbaan bestaat uit verschillende wijken. Elke wijk heeft zijn eigen thema.


- Adwijk: Met de Utrechtse Domtoren als herkenningspunt. De bebouwing bestaat uit volks woonhuizen en winkels. Hier is het prettig wonen en wekelijks is er een markt op het plein.


- Burgwijk: Met een hoge Schiedamse stellingmolen als herkenningspunt. Hier staan iets grotere huizen en kleinschalige bedrijven, daar naast een belangrijk overstap station van metro, tram en bus. De stellingmolen wordt dagelijks gebruikt voor het malen van bloem en gist. De wieken van de molen kunnen echt draaien door middel van een elektromotor deze wordt via een decoder aangestuurd. Voor de tweede hands meubelwinkel en te midden van rommelkramen staat een standbeeld van de heer ingenieur Burg, één van de architecten van de stad.


- Duitsewijk: Met Duitse huizen en zware industrie als herkenningsmerken. Hier is in het begin van de 1900 begonnen met zwaardere industrie. Voorheen met eigen stoom energie en eigen spoor aansluiting.


- Hoofdstraat: Met de melkfabriek en de Rotterdamse kubuswoning als herkenning. Deze straat loopt over de lengte van de modelbaan en is een twee baan autoweg met in het midden een gereserveerde trambaan. Een vergelijkbare melkfabriek heeft in Utrecht gestaan waar Ad vroeger met zijn melkvrachtwagen vaak te zien was. Naast staat een moderne woning een kubus, deze zijn onder andere in Rotterdam te vinden. grootste deel bestaat de Hoofdstraat uit grotere bekende winkels en is een gezellige straat om te winkelen. Ook s'nachts is met een nachtclub gezellig druk.


- Centraal station: Met twee overkappingen herkenbaar. In vroegere tijden ooit een treinstation is nu een multifunctionele vervoersknooppunt. De Vallei treinen en een speciale toeristentrein doen nog het station nog aan, maar meeste rail vervoer bestaat uit sneltrams en stadstrams. Het station kent in totaal 8 sporen, waarvan 3 doorrij sporen en 5 kopsporen.


Adwijk met hoog boven de bebouwing uitsteken van de Domtoren


Adwijk winkel straat met markt


De blinde muren zijn voorzien van reclame van de Holland Amerikalijn waar Ad in zijn jonge jaren heeft gewerkt. De bellebus (gebouwd tijdens de oorlog) is in RTM kleuren en de Fort / Verheul bus (van net na de oorlog) in de uitvoering van de Utrechtse gemeentevervoer.


De geboorte en de groei van de bewoners gaat gestaagd door de ooienvaars.


De drukte van de marktplein


De andere kant van de markplein


Burgwijk met de tram en busstation en de Schiedamse stellingmolen


Burgwijk met klein bedrijvigheid en een tweedehandsmarkt


Meubelhandelaar naast de molen


De grote molen


Duitsewijk met zijn typische huizen in Duitse stijl. Daar achter de zware industrie met eigen spoor aansluiting die de stad kent.


Werklocomotief met lading rail en ballast voor onderhoud van de baan


Binnenplaats van de zware industrie



Hoofdstraat waar het altijd druk is en waar je gezellig kan winkelen.


Hoofdstraat met een Arnhemse duo tramstel


Hoofdstraat met een duo Schindler stel


Aan de hoofdstraat de melkfabriek die voor verse melk, yoggert en boter voorziet voor de regio


De sporen van buurtspoor, een opslag van extra trams voorde dienst


Ooit een treinstation, nu een multifunctionele centraal station met trein, sneltrams en stadstrams


Het grote opstelsporen. Hier worden de trams klaar gemaakt voor de dienst. Met 11 sporen imposant.


De spoorwerkers die een spoor uitbreiding bouwen op de grote opstelsporen.


Overzicht van de voertuigen


Naast de modelbaan die gegroeid is, is ook de verzameling modellen gegroeid. In het verleden was nog niet veel verkrijgbaar op tram gebied, maar laatste jaren is er haast geen beperkingen meer.


Hieronder is een mooi overzicht van de (snel)trams van Utrecht.

Overzicht van de verschillende type Utrechtse trams. De linker trams zijn de 5000 serie in de originele vorm en kleur en de gereviseerde vorm en kleuren stelling. De nieuwe lagevloer trams van de 6000 serie die de 5000 serie vervangt. Rechts de Rotterdamse sneltram in fantasie kleuren van U OV.


Nog een overzicht van de Utrechtse trams. Van de originele uitvoering zijn er drie, de Connexxion twee en de U OV één. De lagevloer tram en de fantasie sneltram zijn éénlingen.


Hieronder is een mooi overzicht van de trams van Rotterdam.

Allan en een ZGT 800 die verlengt is met een lagevloer C-bak tot de ZGT 1800 serie.


Een kleine overzicht van RET voertuigen bij de Rotterdamse kubus


Een Rotterdams onderonsje bij de kubus.


drie keer een vierasser met aanhanger en op de voorgrond de Allanstel


De kleine Schindler als aanhanger voor gelden Schindler.


Van voren naar achteren:

Schindler duo stel

Duwag 250 serie met fictieve aanhanger 1060 serie

Duwag 1600 serie

ZGT 700

Verlengde ZGT 1800 serie

Fictieve lagevloer tram 900 serie


Totaal overzicht van de Rotterdamse trams


Overzicht van de trams uit Den Haag

Overzicht van de trams uit Amsterdam en Arnhem