Stameldam - METRO RANDSTADRAIL
Terug Home

METRO RANDSTADRAIL

 

DE METRO


METRO'S bestaat in Rotterdam 50 jaar!

zie  hieronder en onderaan de pagina

 

ter gelegenheid van het 50 jaar bestaan van der Rotterdamse metro heb ik een metromodel van het eerste uur na gebouwd.

Deze is te zien bij mini world Rotterdam.


www.miniworldrotterdam.com

http://www.facebook.com/miniworldrotterdam

http://www.twitter.com/miworo


Hieronder de tekst wat miniworld Rotterdam heeft geschreven.


Rotterdam viert op 9 februari dat het 50 jaar geleden is dat de eerste metro van ons land ging rijden, van Zuidplein, onder de Maas door naar Centraal. Destijds was het vervoersmiddel revolutionair, inmiddels is het niet meer weg te denken uit de Rotterdamse havenstad.

Ter ere van dit jubileum heeft  Robert van der Burg, zoon van een metrobestuurder en modelbouwer, het metrostel van 1966/67 nagebouwd. En dit model heeft hij geschonken aan Miniworld Rotterdam, om ook hier 50 jaar Metro te kunnen vieren. Eerst is het treinstel bij Station Blaak in miniatuur geplaatst. Vervolgens is dit exemplaar bij onze tramremise geplaatst, met een leuke knipoog naar Stichting Romeo. Het is een door hemzelf vervaardigd model, naar tekening vanuit het tekeningenarchief van de RET en opgebouwd uit zelf gegoten kunststof onderdelen van een zelf gemaakte mal, in een schaal van 1:87 (H0).

De echte metro, uit dezelfde serie, kunt u van 9 t/m 13 februari bezoeken op metrostation Blaak in Rotterdam. Van dit type waren er 71, maar dit is de enige die van de sloop is gered. En nu glimt 'ie weer.' De RET richt het voertuig in met een tentoonstelling om het jubileum te vieren. Je kunt er films en foto's bekijken en ervaren hoe het was om in zo'n oude metro te zitten.

Grappig Rotterdams verhaal: in Rotterdam werd in die tijd gezegd dat 'Metro' staat voor: Met Een Teringgang Rotterdam Onderdoor . http://www.stameldam.nl/


Hieronder een aantal foto's van het gemaakte model van de metro model bij mini world Rotterdam en foto's dat het model nog bij de bouwer thuis staat.

(foto's zijn door mini world Rotterdam gemaakt)


tijdelijk bij het treinstation blaak

Definitieve staanplaats bij de tramremise van Mini world, een leuk knipoogje naar stichting RoMeO in remise Kootsekade (Rotterdam Noord)

Net klaar voor aflevering. De laatste inspectie wordt nog op het voorterrein van Burg bouw gecontroleerd (eigen foto's)



Even gekoppeld staan. Een metro type M (5001) gekoppeld met type T (5211)

Klaar voor vertrek naar mini world Rotterdam

De eerste metro uit 1968 stond de op metrostation Blaak op 9-2-2018


Op deze pagina ziet u de verzameling aan metro en sneltram modellen. Het is een verzameling van 2 man. Het eerste deel ziet u vooral gekochte metro modellen van Hans Vos, deze modellen rijden hoofd zakelijk op een modelbaan met metro lijnen  in Frankrijk of op de modulebaan Stameldamse binnenweg. Het tweede deel ziet u de verzameling van Robert vd Burg, daarbij  ook zelf gemaakte metro en sneltram modellen






 

Metro Stameldam Centrum.MP4
Op het metrostation van de Stameldamse groene lijn komen de laatste wagens binnen
Materieel



20-11-2016

Onverwacht kwam er tot de grote verrassing van de Stameldamse bevolking een geschenk uit Burgh Buurt. Een zeer fraaie "Old timer" uit Berlijn. De wagen (een tweeling) is van het merk Lima. 3e klasse Bordeau rood/creme en 2e klasse in de bordeau rode en blauwe kleuren. Meet rook en niet rook afdelingen (jaja kon toen nog) De wagen is voor derde rail uitgevoerd is digitaal en bedrijfsvaardig. wagen nr ET 165 447 bestemming koersrol Bernau. Het voertuig heeft binnen verlichting


Omdat het eerste stel goed beviel is de serie met enige tweedehands rijtuigen uitgebreid. Dit model is bedrijfsvaardig en Digitaal. Het merk is Lima. De wagen is voor de derde rail uitgevoerd en het toestemming voor de Blauwe en Paarselijn

het voertuig heeft binnen verlichting





Het derde stel uit de serie is van Lima is bedrijfsvaardig en digitaal met binnen verlichting uitgevoerd. Het voertuig kan op de Paarse en Blauwe lijn ingezet worden.


 




Er kwam ook nog een vierde stel over Ook deze is van het merk Lima, is digitaal en heeft binnenverlichting. Ook dit voertuig kan op de Blauwe en Paarselijn dienst doen



Een nog te bouwen project het Rotterdamse Metro/T type

voor mijn verjaardag gekregen. Inmiddels schoon gesneden 

Het gaat de laatste RET variant worden Zilvergrijs groen met de rode band.

Het motorstel is er ook en hij zal gediditaliseert gaan worden

BurgBouw.  Niet Digitaal De RET heeft er inmiddels 44 aan Turkije doorverkocht Niet bedrijfsvaardig

 

 

één van de koppen van het stel

 

 

 

Om Boeing trams tot Metro om te bouwen zodat het voorlopig "look a likes"  voor tram type T zouden kunnen gaan worden, ging een studie van de kleuren schema's vooraf aan het eindresultaat. Van onder naar boven: De Originele kleur stelling, midden de aflevering kleuren van type T en boven de huidige kleurstelling. Uiteindelijk kregen ze het livrei van de Berlijnse wagens



 

De drie stellen die voor de groene lijn bestemt zijn  vanwege de hoogte van de deuren zijn zij alleen geschikt voor de groene lijn. Dit zal ook de enige lijn op de baan zijn die niet gedigitaliseerd zal gaan worden. Dit is tevens een lijn die niet met enige andere metrolijn rail technisch gezien verbonden is. Dit stel is de  31 het model is een Boeing metro. Van het merk Mehano (Niet Digitaal)

 


De 31-34 en 39 zijn koppelbaar. In praktijk zal dat niet of nauwelijk voorkomen. Hier stel 34 op het Lange Werk

Het model is een Boeing tram die tot metro stel is omgebouwd van het merk Mehano (Niet Digitaal)





Van Ad Lauffer is een derde Boeing stel aangekocht en is in de reeks als 39 opgenomen. Deze wagen gaat als eerste in de nieuwe kleuren rijden. Ook deze foto is op Het Lange Werk gemaakt waar hij voor defoto naartoe is gesleept . De metro is van het merk Mehano. (niet digitaal)

 

 


 


 

De eerste wagen uit deze serie is reeds in het juiste kleurenschema van Randstad

rail geschilderd. Een wagen met goede rij eigenschappen. Voorzien van binnenverlichting.

De 69 is van het merk Roco ( Digitaal) bedrijfsvaardig

 

 

 

Nog naar de randstad om te schilderen dubbelgelede motorwagen. De wagen is in theorie met haar zusje koppelbaar. Dit zal echter vanwege de lengtes van de ondergrondse stations niet voorkomen.

De 70 is van het merk Roco( Digitaal) bedrijfsvaardig

 

 

 

 

Ook de 71 is aangeschaft 2e hands in Putten gekocht.

Merk Roco(digitaal) Bedrijfsvaardig


De 72 is voorhanden maar in eigendom van Burg Buurt. Er kunnen dus 5 stellen worden ingezet

 

 

 



Bij dezelfde verkoper is ook de 73 aangeschaft

Serie is nu compleet Merk Roco (digitaal) Bedrijsvaardig

Deze wagens rijden fatastisch. Het zijn betrouwbare wagens zeker nadat alle wielen stroomopnemen.

 






Ten behoeve van een te krap wagenpark bij het Stameldamse Metronet zijn van Eddy twee metro stellen overgenomen van het Weense model. Eén stel is tot 3 rijtuig wagen omgebouwd en in de Berlijnse kleuren geschilderd. Het stel is in de 5100 serie ondergebracht  Het eerste stel is de 5106. Het is van het merk WTM.(Digitaal) Het tweede stel diende als plukwagen

 De wagen is van binnenverlichting voorzien. De echte broertjes in Wenen zijn sinds 1974 in dienst.

 

 


 De overgebleven wagenbak is tot werkwagen gedegradeerd. De kont heeft hij aan de tussenbak van de 5106 verloren in ruil voor de kop die aan dat stel zat

Dit model is van WTM fabricaat en heeft wagen nummer  WW12

Dit model is een dummy (Niet Digitaal)

 



Metrolijnen

 

Stameldam kent vier metrolijnen. In het schema hieronder zie je een overzicht van de metrolijnen met de metrostations. Stameldam heeft zes metrostations en drie schaduwstations.

 

Voor het verloop van de metrolijnen verwijzen we naar Metrolijnen (klik maar)

 



Het Lange Werk,

Metro en Trein station. Makkelijke overstap. Op de foto Twee metro stellen klaar voor vertrek naar het Muffe Werk, De Hondenkop gaat naat Stameldam Centraal en de Rode Duivel kan elk moment naar Datra vertrekken.



 




Burgplein

 

Dit station is het eerste station waar de rodelijn het alleenrecht heeft. Op de rodelijn zullen hoofdzakelijk de ROCO-stellen rijden, de reden is de krappe bogen waar de metro's zich door heen moeten wringen.



 

Foto hiernaast is een doorkijkje op het Metrostation Burgplein. Dit station is vernoemd naar Dirk van der Burg

 

 

Bronplein

 

Bronplein is blauw van kleur, dat verraad het al dat het metrostation onderdeel maakt is van de blauwelijn.

Dit station is naar Joop Bron vernoemd.





Lauferstraat


Langs de blauwe lijn ligt ook het station Lauferstraat genoemd naar onze vriend Ad Laufer

 

 

 

 

 

Muffe Werk

 

Muffe Werk is het eindpunt voor de blauwe- en paarse-metrolijn. Het metrostation is als eilandperron uitgevoerd.

Het station is driesporig. Het derde spoor zal voornamelijk voor werkmateriaal en opstelruimte worden benut. Op dagen met extraverkeer kan het wel voor de dienst gebruikt worden.. Spoor 1 is de eindhalte van de paarse lijn en spoor 2  voor de blauwelijn. In de spits gebruikt de blauwe lijn ook spoor 1 samen met de paarselijn 


Greenpark

 

Greenpark is het zichtbare station aan de van de groene lijn

 





twee metro's komen op het Bronplein binnen

 


 

de derde rail ligt de mensen staan nu het dak er nog op en de verlichting.

Dit is het station Bronplein

 








 

Hieronder vind u de sneltrams en metro's die in dienstverband rijden in Burg Buurt.

Al deze voertuigen zijn uit wisselbaar met Stameldamse tram maatschappij en omgekeerd.

Alle Wagens zijn digitaal en zijn of worden voorzien van decoder en binnenverlichting.

Klik hier voor lijndienst trams van Burg Buurt.

Klik hier voor de dienstbussen en museumbussen

 

Rotterdam RET Sneltram / metro serie 5200

Voor de metro diensten is er in eigen productiehal meerde metro's gebouwd.

De eerst kwamen in 2010 op de baan.

Origineel gebouwd in 1979-1984.




De 5201 en de 5221 zijn gebouwd voor de vader van u auteur. Hij was een metro bestuurder bij de RET als metro bestuurder


Later zij er twee wagens bij gebouwd om dienst te doen op de ondergrondse metrolijn van de "Nieuwe Stamdeldamse Binnenweg"


Er komen meerdere modellen in de verschillende kleur uitvoering die op het echte net hebben gereden.

Hier naast zie je de orginele kleur in het blauw, maar met snor (M). De snor kwam in 1988 op de metro voor beter zichtbaarheid

Rond de eeuw wisseling kwamen ze na revisie in de zilvergrijs met groen. De eerste wagen nog met rode deuren.





De wagens gaan gekoppeld rijden waardoor niet elke kop wordt voorzien van front-verlichting. Alle wagen krijgen binnenverlichtingen en zijn voorzien van een Halling vario motor met een decoder


Utrecht Sneltram serie 5000

Om de metro diensten te versterken zijn er in het verleden 5 sneltrams aangekocht.


3 wagens zijn in de uitvoering van na de grote revisie. Ze rijden in de kleuren van de toenmalige vervoerder Connexxion


2 wagens zijn in de kleurstelling van gemeente Utrecht


De wagen kunnen gekoppeld rijden. Alle wagen krijgen binnenverlichtingen. Ze zijn voorzien van Halling motor met een decoder


1 wagen is als dummy gekocht en zal een motor unit krijgen van een motorwagen.

Het doel is om deze 2 wagens als gekoppeld stel te rijden

















Berlijn S-bahn (metro)

Om de metro diensten te versterken in Stameldam zijn er in het verleden diverse S-bahn wagens aangekocht. Eerste zijn ze als Lend- Lease gebruikt bij het testen van de metrolijnen. Hierbij werden ze ingezet op de blauwe lijn.


Voor de rode lijn is ander metro materiaal aangeschaft ivm de krappen bogen waar de S-bahn wagens niet door heen kunnen rijden.


Door de grote vloot van 7 motor wagens en 1 motorloos stel zijn er 4 wagen definitief verkocht aan de metronet werk van Stameldam. Daar hebben ze de blauwe lijn als stamlijn.



De serie wordt indien nog niet digitaal, digitaal gemaakt, ze krijgen of hebben binnenverlichting.





Karlsruhe (sneltram)

Voor de metronetwerk in Stameldam bleken de S-bahn wagens niet op de rode lijn door de krappen bogen te kunnen rijden. Hierdoor is er besloten om 5 Karlsruhe sneltrams aan te schaffen. 1 van deze wagen is door de Burg Buurt gekocht voor lend- lease. Alle wagens zijn digitaal. De Burg Buurt wagen heeft wagen nummer 73




Bijzonder: bouw van model Metro type T

5201-5271

 

Moder model voor het maken van een rubberen mal

 Een van de eerste productie metro's van uit de mal dat volledig afgebouwd is

     

 

Is dit mooooooooi of moooooi.

 de metro's staan op de metrolijn van de modelbaan in frankrijk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

En er komt nog een randstad rail wagen bij!!!        

 Een karslruhe tram opgeschilderd in de randstdrail kleuren

 









1968Metro 50 Jaar !!!!2018

Voor het 50 jaar metro in Rotterdam wordt in de centralewerkplaats van Stameldam/ Burg Buurt zo veel mogelijk aan de metrostellen gewerkt.



TYPE - MG2

Serie 5001 - 5027

Serie 5050 - 5066

Serie 5101 - 5126

Serie 5151 - 5152

Als aftrap wordt er een metro gebouwd van de eerste serie van de RET.

Dit is nog uit een oude bouwpakket dat in het grote magazijn gevonden is.

Dit model is reeks af gebouwd en geleverd aan mini world Rotterdam


Hieronder is een eerdere gebouwde metro van de type M uit de eerste serie

Voor 2018 was de bedoeling  dat de werkplaats met een mal van dit type maakte, zodat er een aantal metrostellen rij- vaardig modellen zouden zijn voor het 50 jaar metro. De mal zal van de eerst metro serie 5001-5027 zijn met de achterlichten boven in het dak. Helaas door drukte niets van verwezenlijk.



TYPE - SG2

Serie 5201 - 5271


Er zijn twee metro's van deze serie gemaakt en staan in het depot Burg Buurt noord.

De twee metro's zijn hierboven de artikel "metro 50 jaar" te zien, 1 in blauw met rode deuren en de ander in de grijs/ groene kleurstelling

Op het ogenblik bezit de werkplaats over 9 complete A en B-bakken en 3 extra A-bakken

Alle kappen zijn nu bestemd voor het bouwen van verschillende kleuren die deze type sneltrams hebben gehad. Een groot deel wordt Blauw met rode deuren, met of zonder "gele M snor"

Één wordt grijs/groen met rode deuren, één in de grijs/groene kleuren zoals ze nu rijden.

Laatste stel wordt in de randstadrail kleuren geschilderd.


De 3 overgebleven A-bakken zullen in de aparte kleuren geschilderd,

zoals: Bursa kleurstelling, Blauwe sneltram met proef snor en de proef kleuren van de randstadrail.

De eerste metro nummer 5201 in de (nieuwe) kleur die hij had van 1997 tot 2002 heeft kopverlichting gekregen. Hieronder ziet u een paar foto's van de test.

De voorraad Metro modellen die al gedeeltelijk afgebouwd zijn


TYPE - RSG3

en SG3

Serie 5501 - 5521

Serie 5601 - 5642

Voor 2018 zou ook de serie 5500 en 5600 gebouwd worden. Er werd al een begin gemaakt aan de bouw van deze series. De bedoeling is dat van deze zij platen een mal wordt gemaakt zoals de 5200 serie geval is. De doel was om voor 2018 vier (of meer) modellen rijden in de kleuren zoals ze bekend zijn. Door dat een mede modelbouwer dit model in 3d wilde tekenen en als model uit te laten printen  is er besloten om niet verder te gaan met het model. Jammer genoeg is dit project bij hem minder op de priortijd lijst en is de tekeningen nog niet verwezenlijkt